tisdag 17 februari 2009

Utmanad.

Jag blev utmanad av Baronessan viskar i vinden och sicken utmaning det var:

1. Ta fram en bok som du gillar och som har minst 123 sidor.
2. Slå upp sidan 123
3. Leta efter 5:e meningen.
4. Citera de följande 3 meningarna.
5. Skicka vidare till minst en av dina bokvänner.

Raskt kastade jag mig över mina Kinky Friedman-böcker, ingenting där som sa något speciellt, Piraten var inte villig att ge sig in i leken, inte Hornby heller.
Montaigne hade både ett och annat att säga men inget som verkade förnuftigt utryckt ur sammanhanget.
Så jag vände mig till Lundell, nog hade han något att säga:

Boken är "En varg söker sin flock." där följande står att läsa:

vart vill vi komma? kan man ha barn i den här världen där barn inte längre har nån självklar betydelse? där glädjen inte har nån självklar betydelse?

Så säger Lundell, och ja, det ska vara liten bokstav.
Det är ganska bra frågor det där.

Utmaningen går vidare till:
Cicki
Ursula
Lokesson

Bara för att jag är så nyfiken på vilka böcker de kommer att välja...

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Tänkvärda ord det där...
Skam till sägandes har jag aldrig läst Lundell. Men jag har tänkt på det många gånger. Kanske har ett visst motstånd eftersom jag inte gillar honom som sångare. Men hans texter är ju fina så jag får kanske ta mig i kragen...

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
Lundell är lite svår, jag menar, antingen gillar man honom eller också inte. Han kör gärna med långa meningar och svävar ut i all oändlighet, men jag gillar det, jag gillar hur hans språk flyter fram och hur han ibland bara är så precis på kornet på hur saker och ting är. Eller borde vara.
Det är inte alltid jag håller med honom men han lämnar mig alltid med något att fundera över.

Lokesson sa...

Naturligtvis antar jag en liten utmaning som denna.
Svaret kommer i morgon kväll.
Jag gillar Lundell, men håller mig till musiken.
Jag har försökt mig på ett par av hans böcker, men har lite svårt för hans sätt att skriva.
Det är lite för mycket av "tjock textmatta" över hans sätt att skriva.
Tycker jag...

Shirouz sa...

Hej Lokesson,
vad kul att du antar utmaningen :)
Jo, han har ett speciellt språk Lundell, han har ju inga problem med att skriva meningar som ibland räcker över en hel boksida så ibland känns han lite överväldigande.