torsdag 6 november 2008

13 år och 13 dagar..

Jag sitter här och funderar, har gjort som vanligt, läst mina favoritbloggar, ramlat in på nya och surfat mina burmesiska länkar, dvs, de som inte som genom ett trollslag försvunnit under natten...
Aung San Suu Kyi har nu varit mer eller mindre inspärrad i sitt hus i tretton år och tretton dagar, men "the security is relaxed" rapporteras det, och jösses så skönt det var att höra då...
I förra veckan gick det rykten om att hon skulle friges på fredagen, men det var tyvärr bara rykten...
Jag läser också att påven kan tänka sig att åka till Burma och jag tänker "Och vad fan skulle det göra för skillnad?" när det inte blev någon skillnad när UN's sändebud var där och for omkring som en osalig ande...
Jag läser om folket i Karen state som fått fly och jag läser om cyklonens offer, jag läser om att tibetanierna tappat tålamodet med Kina, jag tycker de borde få en tålamods-medalj för att inte ha tappat det tidigare, själv tappade jag mitt tålamod någon gång i slutet av 2007...

Och jag läser om kampanjerna som pågår, ibland känns det som en droppe i havet, jag menar, en namnunderskrift här, ett bidrag där men går det framåt egentligen?
Lite kanske, och jag tror på det här med droppen som urholkar stenen....
Det tar tid men det kanske går...

Du vet, jag minns när jag såg munkarna protestera, September 2007, deras mod och deras stoiskhet, jag har aldrig sett något liknande..
Jag tittar på bilderna fortfarande ibland, för att påminna mig själv om dem, de är fortfarande kvar, dvs de som inte dödades, där de gick fredligt protesterande.
Och jag blir förbannad men jag tror det är viktigt att fortfarande bli just det.

Att inte glömma dem, även om vi inte hör så mycket av dem, de är kvar, inne i Burma, med en ledare som blev demokratiskt vald av folket men ändå så är det juntan som styr.
En av länkarna jag ofta läser heter "The art of patience" http://paraussies.blogspot.com/
det ska gudarna veta att det är något som folket i Burma har blivit mästare på att vara....

Inga kommentarer: