lördag 29 november 2008

Det kan väl eho begripa!

Nej! Nu blir jag ilsk!
Här sitter jag i allsköns ro, läser dagens ord som är "barkare" och tänkte som så att "det ordet kan jag inte göra mycket med, det är ju självklart men sedan tänkte jag (vitsig som jag är efter att ha fått alldeles för mycket vitsar från Fimpen att jag kunde ju vara innovativ och skriva "än barkare hit och en barkare dit och sedan barkade det åt helvete" men sedan tänkte jag att "näh, så roligt var det inte..."
Sedan tänkte jag på gårdagens ord som var "mjällig" men som den stackars reklamskadade människa jag är så kom jag bara att tänka på Clearasil och det vill jag ju inte så därför skrev jag inte om det...

Sedan ramlade jag in på Svenska Akademiens sida om nya och strykning av föråldrade ord och då jädrar i min låda tog det eld i Ulvstrumpa!
Har vi inte användning längre för :
absentera, admittera, approbera, kalmera och ledera?
Eller de här; fattigmansstuga (någonstans dit vi alla verkar vara på väg?) eller kvicklunch (något som alla verkar intaga nu för tiden?)
Eller brackaktig? Fagerlockig? Filurisk?
Eller kurtisant? Lastfull?
Eller frestarinna?
Eller mammonsträl?

Jag vet inte, men jag gillar de här gamla orden, de har liv i sig och de är mustiga och beskrivande... Det är lite synd att de ska försvinna i glömska...
Jag bestämmer mig raskt för att fortsätta att drömma om att vara fagerlockig och att jag är filurisk som bara den.
Och mammonsträlar. Vilket ord. Vilket underbart ord! Hur kan det gå ur tiden?

En del funktionsord ska försvinna läser jag vidare...
De har spelat ut sin roll och utgår, ord som eho som betyder "vem som helst" och ehuruväl och likasåväl.

Eho...
Bara smaka på det.
Vilket ord.
Vilken klang. Vilken kärvhet. Jag har förälskat mig i det.
Det kan kanske eho göra.
Eller ehuruväl. Eller likasåväl. Underbara ord...
Mja... Jag kommer nog att slita på de där orden lite till, jag.
De känns som nya. Nötta men nya.

6 kommentarer:

LordParzifal sa...

Jag har använt både kurtisant och filurisk i veckan och gubben skriver som bäst om fattigmansstugor pp 1500 talets mitt. Så länge vi är några som läser och skriver och gillar ord så finns de kvar. PO Enquist lär nog bli invald i akademien innan han får priset...ersätta Horace (Horatius wannabe) och klubba priset till sig själva!

Be well,
LPWJ

Gubben sa...

Men så förskräckligt! Blev livrädd och kastade mig genast in SAOB och kollade upp ett av mina bästa adjektiv "pillemarisk" - Puh! det fanns kvar!
En annan fundering jag får är om SAOB verkligen har befogenheter att ta bort "frestarinnorna" från denna värld... hur kul blir det då? Och kombineras ordet med "kurisant" och "lastfull" blir det ju riktigt illa.
Något måste göras - undrar om den där LordParzifal har någon idé? Eller eho...
Ha en bra afton!

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
ja, när du säger det så kommer jag ju ihåg det och Gubbens berättelse följer jag också, det är sant, så länge de används så finns de. PO skulle göra sig utmärkt i akademien tror jag och det priset borde han få!

Shirouz sa...

Hej Gubben,
ah, pillemarisk, det är ju ett förträffligt ord det med! :)

Ja, absolut, något borde göras, man vet inte, en vacker dag kanske vi vaknar upp och innan vi vet ordet av så har de tagit bort alla ord. Sedan är vi då raskt tillbaka till tiden innan språket hade utvecklats och alla blir tvungna att använda gester tills vi fått till ett nytt språk och när vi väl är nöjda med det så kan man ge sig tusan på att någon kommer och börjar stryka ord igen.
Så där skulle vi kunna hålla på i evighet och så kan vi ju inte ha det.

Anonym sa...

Hi, after reading this awesome post i am too cheerful
to share my experience here with mates.

Shirouz sa...

Hello there, I hope that is a good thing, makes me curious :)