tisdag 3 oktober 2017

Undvik!

Alltså, ingen är intresserad av hur gullig någon är i en bok. Ingen bryr sig om hur svallande håret är, hur putslustiga vännerna är (som alla kan passa i en storlek 0, vad fan det nu ska vara bra för?) eller hurdana små söta toppar de köper för att ha på sig eller hur bruna eller ickebruna de blir i solen.

Därför måste jag varna för Ps.I love you. Den boken är inte bra. Den handlar om Holly vars man går bort men han har lämnat ett brev för varje månad och dessa skall hon läsa och utföra vad han skriver att hon ska göra.
Skitbra idé för en bok, eller hur?
Men det bidde ingen bra bok. Jag vet att det blev en internationell bestseller och hur det gick till har jag ingen aning om.

Jag har givit upp på sidan 234, jag är inte intresserad av hur det går. Karaktärerna är lika intressanta som statister, eller rättare sagt, de känns som statister i boken. Alla är smarta, söta och jag förmodar att det ska kännas som klipsk dialog men mig får den bara att stöna. Boken känns som en dålig Marian Keyes och du vet hur en dålig Marian Keyes känns. 
Usch. Läs inte boken. Gör inte det.
Men.
Läs boken jag rekommenderade av samma författare i föregående blogg. Där kan vi snacka om utmejslade karaktärer! För det är karaktärer vi vill ha, eller hur? Vi vill ha karaktärer som hoppar ut från boksidorna och sätter sig bredvid oss och talar om för oss vad de gör eller säger. Karaktärer som har just a little more bite! 
Och humorn är sylvass i den boken. Underbart sylvass. Den ska du läsa.
Men inte den här. Sätt dig hellre och knyppla en matta, fläta kattens päls eller gör vad som helst men undvik PS. I love you.




P.S: Jag menar det.
D.S.














4 kommentarer:

Ursula sa...

Hej, Shirouz!
Alltså, jag har inte en aaaning om att det finns en bok som heter "PS. I love you!". Aldrig hört talas om den, eller läst om den. Ingen förlust, tydligen. Otroligt att du framhärdade till sidan 234! Men har du inte väl hög toleranströskel, som fortsatte läsa så länge? När jag var i tonåren läste jag ut varje bok jag börjat på, men lyckligtvis slutade jag med det för många, många år sedan. Ibland läser jag inte ens ut första kapitlet, om det inte fångar mig. Känns faktiskt bra att slå ihop och lägga bort en Läckberg...
Ha det bra!

Baronessan sa...

Ok. Jag läser inte den. För jag tror jag sett den som film. Jag minns den knappt. Så bra var den. Bara det där med lappar minns jag.

Shirouz sa...

Hej Ursula,
absolut ingen förlust, jag vet inte varför jag inte lade av tidigare, normalt sett brukar jag göra det, tror jag kanske blev så envis eftersom jag läst hennes andra böcker och de är bra så jag var överdrivet optimistisk, det var hennes första, den här PS, så hon är förlåten men det jag funderar över är hur det kunde bli en succé.
Har aldrig läst en Läckberg, det låter som om jag inte missat något. :D

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
nej, lika bra att undvika och det är så synd för hon har skrivit andra så bra böcker, Mitt liv och jag, är en av de roligaste böcker jag läst det här året.
Hade jag fått tag i PS först hade jag aldrig läst något mer av henne.