torsdag 30 mars 2017

Såna där råd kan de ta och stoppa upp i......

Imorse såg jag nyhetsprogrammet och någon frågade var seniorerna och även 50åringarna var på nätet.... Samt gav tips om vad man kan skriva om.
Barnbarnen. Och så var det väl något mer som jag inte riktigt lade märke till, ity jag var upptagen med att slå ihjäl drakar på mobilen.

Jahopp. Tänkte jag. Och vi som av ohejdad vana inte har alstrat några barnbarn?
Eller barn för den delen?
Ska vi uppfinna några? I så fall har jag två. De heter Emil och Pippi. Hänger i flaggstänger och lyfter hästar. Rekorderliga barn.


Men så tänker jag ett varv till, det är så enkelt att tro att bara för att folk blivit 50 så är de intresserade av vissa saker.
Kära barn. Tänker jag.
Det är inte så. Visst, en del ändrar sig något fasansfullt, blir stelbenta moralister som totalt glömmer bort livet de själva levt och imposar (jupp, nytt ord, swenglish you knöw....) sina nya tänkesätt på stackars barn som därmed får ägna halva livet åt att bli fri från dem.

Påminner man dem om vad de själva gjort byter de ämne och låtsas som om det varit någon annan. Prova det. Det är väldigt roande.

Jag upptäckte när jag var typ elva år att det här med ålder är inget som går att ta på. Folk i hög pensionsålder kan vara minst lika 'barnsliga' som en elvaåring med spring i benen.
Jag ler fortfarande när jag tänker på mjölkriget som bröt ut efter att jag och några tanter spelade poker.
Hela köket var fyllt av mjöl. Varenda tant var mjölvit i ansiktet. Fantastiskt, tänkte jag. Kanske kan man åldras med stil. Eller stryk 'kanske'. 
Man kan!

Sedan lyssnade jag på radio härom dagen, någon trendflicka som pratade om kläder. Givetvis ska man klä sig efter sin ålder, sa flickebarnet.
Varför då? Sa jag.
Och hur vet någon vad som är passande för någons ålder?
Och vem fan bryr sig?


Jag betvivlar att när folk har lämnat jordelivet har någon sagt 'Och tänk, han (hon) klädde sig jämt efter sin ålder!


Eller: Hon hade stil, hon, alltid satte hon på sig mascara innan hon gick till soptunnan.


Eller: Färga ditt hår för att gömma ålderstecknen.
I got news for you. Ansiktet kommer att fortfarande visa din ålder.
Jo, även om du ansiktsplasterat dig.
(jo, tackar som frågar, jag är full av nya ord.)
En sak är om man vill färga håret för att det gör en glad.
Då ska man färga det. Kör bara.

Men alla råd som går ut på att någon sitter och säger att man ska se ut eller göra något för att passa in i någon mall de suttit och klippt ut på sin kammare, de råden kan ta sig i....
Ja... Du vet...

För övrigt så tränas det inte idag. Jag kände nästan ett tvång att ge mig ut, men jag tänkte genast att när träningsdjävulen sätter in sådär så är det bara en sak som gäller.
Ignorera den.
Jag vill ju inte bli slav under den lasten.
Också.

Inga kommentarer: