torsdag 23 mars 2017

Rune. Den ovilliga motionären.

Idag var det trögt.
Jag vaknade 05.40 av att äldsta katten hade något viktigt att meddela.
Släpade mig upp, hade tänkt sova till 6 men som sagt var, katten hade något att säga.

Detta något var (tror jag) att hon hade fått upp en hårboll på överkastet som pryder soffan.
Det finns få saker som får en så glad som att ta hand om sådana saker direkt på morgonen. Frågade varför katter helst kräks på soffor eller mattor, varför nästan aldrig direkt på golvet. Fick inget svar på det.

Sedan tittade jag ut och kände inte för att vara atletiskt, men som jag sa till mig själv 'Det här handlar inte om vad jag känner för, helt oväsentligt.'
Ut knatade jag, solen sken och fåglar skrek åt varandra.
Jag vet att en del människor älskar sån't här väder. 
Jag föredrar moln. Och starka vindar. 

Knatade helt utan några mankemang hela rundan. Avhöll mig från att stanna och fundera på varför en man i en bil satt på den öde landsvägen.
Några scenarion fick jag till.
1. Han planerade ett brott.  Alla vet att brott bäst planeras på öde landsvägar.
Tänkte jag. Och kände att teorin inte riktigt höll.
2. Han är tjuvskytt och sitter och väntar på att skogens konung skall komma marscherande över vägen. Kände att kanske skulle mannen i bilen hålla till i skogen för att den teorin skulle hålla.
3. Han väntar på ett sms, som kommer att tala om för honom exakt var skatten letat efter i fjorton dagar finns. Nu kan vi fundera över hur någon annan är funtad som skickar ett sms för att tala om för någon annan var en skatt finns...
4. Han är en ovillig motionär. Har en fru där hemma som sagt att 'Nu Rune, nu är det dags att du tar tag i dig själv och inte bara sitter hemma och moffar wienerbröd till nyheterna på tvn. Ut med dig!' 
Så Rune tar på sig träningskläderna och åker iväg. Sitter i bilen i en halvtimme, lyssnar på radion och kanske knappar han på sin mobil. Om Rune har en mobil, hmm...Nej, den här Rune har ingen mobil. Han tycker inte om mobiler.
När halvtimman har gått så kliver han ur bilen och springer utav bara helsike sju varv runt bilen. 
Kliver in. Sätter sig. Och åker hem till frugan och säger att det var en skön runda.
Precis så är det, känner jag. Rune är den ovilliga motionären och här har jag kommit och stört precis när han skulle ut och springa runt bilen.
Jag avviker hastigt ner i skogen.
Och undrar om jag ska få se Rune imorgon igen. 
Man vet aldrig.

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag tror att Rune sitter och väntar på en kvinna som knatar utan mankemang. Han har väl sett något fladdra förbi i arla morgonstund och måste kolla vad det är för filur :D

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, så kan det ju vara! :D Får se om jag ser honom nästa gång när jag kommer knatande....

Cicki sa...

Jag har en sådan där undran som jag aldrig fått svar på, men som satt min fantasi i rörelse i massor av år. Det var tidigt sjuttiotal och jag jobbade på min mammas långtradarfik/lunchrestaurang. Vi började jobba kl 6 på morgonen. Så varje morgon vid ca 5.40 ringde jag mamma för att säga att jag åkte hemifrån så hon och syrran kunde gå ner på gatan, där jag skulle hämta upp dem. En morgon ringer jag fel, vilket ju kan vara pinsamt så tidigt på morgonen. Döm om min förvåning när en mas svara efter första eller andra signalen. Han säger: "Har han åkt nu?" Jag stammar fram att jag ringt fel och ber om ursäkt. Sedan har jag i alla dessa år funderat över vad detta betydde- Var han en älskare som väntade på att maken skulle åka hemifrån? Eller var det samma sak som för mamma, syrran och mig att någon skulle åka och hämta upp denna man? Eller hur sjutton var det?. Jag kommer aldrig att få veta svaret och det grämer mig mycket.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
nej,vad spännande, det där fick igång min fantasi med, undrar vad det var! Jag skulle inte kunna glömma det heller utan minnas och fundera. Ibland tänker jag att det skulle vara skoj att ringa någon på måfå och bara säga 'Det är gjort.' och lägga på. Eller kliva fram till någon i skogen och säga 'Koden är tre, fyra, fem.' och sedan bara springa utav helsike. Bara för att se minen. Nu skulle jag ju givetvis aldrig göra det.Nåväl. Kanske någon gång i framtiden..... :D