tisdag 14 mars 2017

Imorgon blir det lättare. Eller inte.

Du vet hur det är. Du vaknar en morgon och har blivit knubbig.
Jo. Över en natt. Bara sådär.
Om man hade nära till självrannsakelse och andra dumheter kanske man skulle koppla ihop det med alltför ivrigt grävande i ostbågspåsar och sån't därnt..
Jag håller inte på med sådant utan går rakt på problemets kärna.
Jeansen stramar. Vad göra?
Eftersom jag inte är en shopaholic förutom när det gäller böcker och musik och annat kulturellt (ah...härligt att få sätta en stämpel på sig själv) så förkastar jag glatt idén att köpa större jeans.

Imorgon ska jag motionera. Tänker jag. Så kom imorgon. Läs 'idag'.
Första promenaden i mannaminne.
Du vet hur den är. Mandom mod och morska män och hej hå, hej hå.
På med joggingskor och nödvändiga kläder.
Mobilen laddad med endomondo.
Raska steg på asfalten. 
Upp i skogen.

Men det var då helvete vad näsan rinner. Kvickt stopp för att åtgärda.
Rask marsch.
Varför är ena skon så lös? Varför?
Jag tänker inte stanna.
Jo. Jag måste åtgärda det. 

Raskt stopp för att knyta om båda skorna.

Och så är vi iväg igen.
Det går ju bra det här!
Jag har nästan gått tjugofem meter när jeansen verkar vilja glida ner.
Tänk så fort det går att förlora vikt.

Jag tänker inte stanna dock. Det här är ingen intervallträning. Rask marsch.
Men herregud. Vad de glider!
Ok. 
Jag stannar, åtgärdar och sätter av igen.

Det här går ju strålande!

Men vad är det där?
Varför håller ena sockan på att glida ner i skon?
Jag bryr mig inte.
Jag tänker gå med en och en halv socka på.
Jodå.

Morrar ilsket när sockan glatt svänger sig under hålfoten.
Suckar.
Stannar och åtgärdar.

Nu är jag vid grus/jordvägen.
Oj så isigt.
Och blött.
Men jag tar ingen hänsyn. Raskt som en sinnesslö snigel navigerar jag mig fram.
Morrande. Ilsket.

Äntligen ute på asfalten igen.
Rask marschtakt.
Vad bra det går. Motivation är allt som behövs. Och nu ska vi in i skogen igen.

Så isigt. Bäst vi tar till snigeltakten igen.
Och på fotbollsplanen är det snömodd!
Men va?

Inte låter jag mig stoppas.

Jag glider som en bakfull ninja över fotbollsplanen.
Fram till dalen. 
Där det är is!

Det finns inte en chans i helvetet att jag tänker ta mig fram där! annonserar jag högt till träden.

Vänder och knatar uppför en liten stig med brant lutning.
Bra träning det här tänker jag bistert.
Stannar när jag är uppe på den andra stigen och funderar på om det alltid är så här jobbigt med första motionspasset.
Är det det?
Jo. Det är det.

Står i mina funderingar när två pensionärer kommer farande som skott i backen.
Tänk. En del ska alltid stila.
Tänker jag.
Och lunkar hem.
Imorgon blir det lättare.

Eller inte.

4 kommentarer:

Cicki sa...


Vad bruka man säga?: Det är tanken som räknas. :-) Här motionerar vi genom lådlyft och annat roddande. Men så snart det är klart blir det 5:2 och motionscykel igen, för även här stramar jeansen.

Kalle Byx sa...

Ler igenkännande. Och i morgon blir det lättare. Visst.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det är väl så man brukar säga, va? :D Jaa, jag skulle tro att ni får all träning ni behöver i och med flytten, jag har varit lite dålig på att kolla fb men hoppas att allt ordnat till sig nu :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, man får leva på hoppet med en sund dos pessimism i det :D