onsdag 21 december 2016

Vem har tid med evighetslasagne?

Jag blev lite fundersam här, det finns en kock som jag inte är speciellt förtjust i, han poängterar lite för ofta hur gott det blir med fraser som 'finger-licking' och något om att han inte kan vänta på att sätta tänderna i det ena eller andra.

Idag så skulle han göra lasagne. Jag var upptagen med lite annat så när jag riktade uppmärksamheten mot tvn så tog han precis ut tomater som hade rostats långsamt samt köttfärsen ur ugnen.

Han sade sedan, medan han hällde allt i en kastrull med champinjoner och sås att allt skulle koka i 1½ - 2 timmar!

Det fick mig att lystra som en jakthund som fått upp ett spår. 1½ - 2 timmar?
Lägg därtill långsamt rostade tomater som nog tagit sin sköna tid i ugnen.

Lägg därtill att lasagnen ska vara inne i 40 minuter.

Katten Gustav skulle ju avlida av hunger medan han väntar på den lasagnen!
Jag (om jag lagade mat med kött) skulle behöva starta med lunchen någon gång vid 8-tiden på morgonen.
Jag blir förskräckligt irriterad om jag inte får äta vid tolv-tiden. Jag bits.

Kocken sa då, precis som om han hade hört mig 'Nu tycker du kanske att det verkar ta lång tid, men när du väl har smakat den så kommer du att göra den här igen och igen. Och igen.'

Härvid skakade jag på huvudet. Knappast. 
Jag tycker om att laga mat. Men själva upplevelsen av att vara kedjad vid köket i timtal låter inte speciellt tilltalande.

Nej. Jag tycker inte om den kocken. Vanligtvis brukar jag hinna att stänga av tvn innan han dyker upp i rutan men idag hann jag inte.
Efter att ha sett Masterchef. Det är något otroligt gulligt över alla amatörkockar när de står för att bli bedömda av Gregg och den andra, hm, är det John, han heter?
Man kan se deras yngre jag skymta fram, ungefär som när de ritat en teckning till skolfröken och väntar på att se reaktionen.


6 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Alla dessa tv-kockar säger jag. Och evighetslasagne...njae... utan kött i så fall.

Ursula sa...

Jobbig kock, den där! Hur mycket tid tror han att dagens svenskar har att lägga på matlagning... Var det ett svenskt matprogram?
Jag hittade "Spisa med bröderna Price" på SVTplay tidigare i höstas, de gjorde bl a italienska mandelskorpor som gjorde mig väldigt lysten... Biscotti di Firenze, eller nåt liknande, hette de. Hittade en mängd olika recept på Internet, men har inte bakat några än...

I dag har jag varit i centralorten och handlat. Fick inte tag på rektangulärt tunnbröd, så zombierullandet får vänta. Men jag hittade färsk fänkål med maaaassor av späda, gröna vippor - tänkte lägga ett par vippor på gravlaxen som jag också hittade. Älskar gravad lax i tunna skivor, köper det ibland vid storhelger.

En stor kasse blev det, när jag var klar - men inget för 2-timmarskocken, haha! Och ingen julmat. Men ett par paket Italienska kalvfärsbiffar från Dafgårds - den enda färdigmat som är riktigt god, med gröna bönor, tomatsås och spaghetti. Men jag glömde köpa dragon, som är så gott i så många sammanhang.

Och nu sitter jag i sängen med en stor kopp kaffe och härlig källarfranska. (Och strax ska jag tända en mild cigarrett, men tala inte om det för någon! Egentligen har jag slutat röka för länge sedan, men ibland tar jag mig ett kort återfall. Det är så gott med cigg till kaffet...)

Hoppas du och katterna har det bra, och att ni får en fin jul! Hälsa dina zombies!

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, en sak som det aldrig verkar gå inflation i är tv-kockar. Jag säger samma sak, utan kött.

Shirouz sa...

Hej Ursula,
jaa, urjobbig! Nej, han heter Tom Kerridge, jag har aldrig tyckt om hans mat, men som sagt, nu har han dykt upp efter Masterchef ibland och jag har inte varit snabb nog för att hinna stänga av honom. Bröderna Price har jag missat totalt, jag gillar Jamie Oliver, har lagat en del av hans mat och det har blivit kanon, samt han som svär så dant, jag gör hans halloumibiffar, eller rättare sagt 'gjorde' tills jag tappade bort hans recept och inte orkade googla efter det. Jag borde göra det.

Jag måste säga att zombierullandet har fått vänta här med :D Tänk, jag har aldrig ätit gravad lax, när jag fortfarande åt fisk så provade jag rökt, det var himla gott. Dragon är jag ganska obekant med, jag vet att det används i bearnaisesås men annars har jag inte mycket kunskap om den. Undrar om den går bra till grönsaker?

Jag lovar, jag ska inte säga något till någon :D Men visst är det gott med en cigg till kaffet. Och efter maten. Jag försöker dra ner på det här, det går ganska väl, hittills. Det är själva vanan som är svårast att bli av med, tänker jag.
Och tack, vi har hittills haft en bra jul, jag hoppas att du haft och har en också, jag hann ju inte med några zombies igår, men idag kanske, hoppas jag :)

Ursula sa...

Bra uttryck, "evighetslasagne"!
De danska kockbröderna Price finns på dr.dk (tror jag det var), många matprogram men inte så jättebra teknisk kvalitet.
Hittade på samma danska tevesajt även en lång intervju med en glad och avspänd Kim Larsen, Gasoline ("Livet er ikke det vaerste man har, og om lidt er kaffen klar")! 😊

Shirouz sa...

Hej Ursula,
jag kommer att tänka på två damer som åkte runt på motorcykel och lagade mat, om jag bara kunde komma på vad de hette. Maten såg väl inte alltid så där jättelockande ut, men snäppet bättre än Floyds mat och jag har för mig att en av damerna hade ett synnerligen spännande liv. Jag kommer säkert att minnas mitt i natten vad de programmen hette... :D
åh, Gasolin älskar jag! Får ta en titt på den där sajten, inget tvivel om det. :)