torsdag 8 december 2016

Motgift mot realiteter: Zombies.

Zombies.
Det är vad jag tittat på. Vän av ordning kanske tycker 'Är inte världen hemsk nog utan att man ska behöva spä på det med påhittade figurer?'
Varvid jag skulle svara att; jo, visst är den det och det är då man behöver zombies. När världen blir obegåvad med trumpar och fan vet allt så är det otroligt skönt att se en zombie-rulle med zombies som snällt stannar i rutan och inte ställer upp i val (och blir valda!) och vars enda intresse är att äta hjärnor.

Nu skulle kanske vän av ordning säga 'Men i de senaste filmerna så har faktiskt zombiezarna (jävla konstigt ord, men jag är inte säker på hur zombies ska böjas. En zombie, flera zombiar tycker jag låter vetenskapligt nog) faktiskt ätit lite vad som helst på dem som de lyckats jaga ifatt.

Jag har ingen förklaring på det. Förr i världen var det bara hjärnor de åt men de har väl utvecklats som vi antar jag.

Jag har strikta regler för mina zombie-filmer. De måste vara snabba. Som jag sade på facebook, Shaun of the dead är en bra film men zombiezarna är otroligt långsamma. Så långsamma att man lugnt kan gå iväg från dem i någorlunda snabbt marchtempo, sitta ner, spela ett parti schack, vinna det, flossa tänderna och när man vänder på huvudet så är zombien fortfarande 50 meter bort.
Inte mycket sport över det, eller hur?

Nej, snabba, raska zombies ska det vara. Så att det känns lite som en match att springa ifrån dem.

Zombieland har raska zombies, sådana som man kan tänka sig lätt springer en halvmara och ändå har aptit nog för att äta lite efteråt.

Vidare så ska filmerna vara humoristiska. Nu kanske du inte tycker att det är så roligt med folk som springer livet ur sig allt medan de kastar ur sig kvicka repliker till sin omgivning. Det gör jag dock.

Och så ska det vara skjutjärn inblandat. Japp. Trots att jag är pacifist så tycker jag inte att det är samma sak att se en zombie i ett slagsmål med ett bordsben eller vad nu människan fått tag på. Nej, det blir lite tennis över det hela.

Så, raska, humoristiska (nåja, de zombies man ser är inte direkt Dave Allen-material) och pang pang för hela slanten.

Efter att ha sett en sådan film kan man stänga av, dra en lättnadens suck över att det inte är på riktigt och över att zombies inte finns.
För det gör de ju inte. Eller?



P.S. När t o m Stephen King tar en paus från tweetandet efter att trump vann, då vet du att det är skrämmande.
D.S.

2 kommentarer:

Ursula sa...

Äntligen är du tillbaka, Shirouz! Jag har saknat dig!
Har försökt kommentera dina zombier flera gånger redan, men får ett felmeddrlande när jag klickat på Publicera. Hoppas det funkar nu, då ska jag återkomma till zombisarna...

Shirouz sa...

Hej Ursula och tack, alltid roligt att se dig igen :)
Undrar vad det kan vara, jag hoppas att det bara är något temporärt. Ser fram emot återkommandet.:)