söndag 2 oktober 2016

Han var först.

I kommentarerna har vi haft diskussioner om serier, som ni kanske har sett.
Kalla fötter är en favorit....
Men jag tänkte prata om Sopranos, jag hittade de tre första säsongerna på loppis.
Tony Soprano har ett minst sagt komplicerat förhållande till sin mor; i ett avsnitt kommer han med en cd-spelare till henne, hon är inte nämnvärt tacksam, Tony säger något i stil med 'Du älskar ju musik, alla dina favoriter har återutgetts på cd nu.' Det får inte tanten att bli nämnvärt muntrare, utan hon säger att Tony kan ta med sig cd-spelaren hem igen.
Tony svarar 'Yes, I bought a cd-player for a broken record.'
Den repliken är guld. Och jag tror att vi alla känner eller har känt någon som aldrig är riktigt nöjd med någonting. Broken records är vad jag tänker kalla dem nu.

För övrigt, en sak.... Folk pratar så mycket om att deckarböckerna nuförtiden handlar om poliser eller detektiver som vi får lära känna.
Varje gång jag hör det så muttrar jag 'Nuförtiden? Det är inget nytt. McBain var först.'
Så jag googlade lite här nu, jag trodde han startade på 70-talet.
Icke.
Första boken kom 1956. 

Jag vet inte om du läst hans böcker, men där lär du känna poliserna på 87e och deras familjer. Så. McBain var först. Och fortfarande en av de bästa.
Så det så.

24 kommentarer:

Cicki sa...

Håller med om att Ed McBain är bra. Fast nu var det länge sedan jag läste något av honom. Jag har hittat en del nya rätt trevliga deckarförfattare, med en liten annan vinkling än enbart det polisiära. Lisa Matthijs är en sådan och Katarina Wennstam. För att inte tala om Dag Öhrlund/Dan Butler med sin galning Christoffer Silverbielke. Jussi Adler-Olsson är också en ny favorit. Du och jag brukar ju gilla lika, så jag tror de här kan passa dig också. :-)

Bitten sa...

Håller med, har fortfarande alla pocketböckerna kvar och läst en del två gånger t o m.

Ursula S. sa...

"Broken records"... Bra bild.
Precis som med Halifax så har jag helt missat första säsongen av Happy Valley, eftersom jag inte tittar på teve. Serien är väldigt "tät", även små detaljer är betydelsebärande. Håll ett öga på polisen John, om du ser Happy Valley...
En av huvudpersonerna i Happy Valley är även huvudperson i en deckarserie som heter Grantchester (finns på SVTplay, ja... ��), där spelar James Norton en godhjärtad präst, i Happy Valley spelar han ett våldsamt, psykopatiskt avskum - och båda rollerna spelar han övertygande. Bra gjort!

I helgen har jag sett del 3 och 4 av Millenium... Spännande, men fruktansvärt mycket detaljerade våldsscener, ingen dödlig skulle överleva sådant som Lisbeth Salander gör (flera gånger dessutom). Jag mår dåligt av att se den.
Och att David Lagerkrantz, Olofs son, skrivit en fjärde bok om Millenium tycker jag är skandalöst, frf a av förlaget att ge ut den. Renommesnyltning av grövsta slag!

Ursula S. sa...

Om du börjar titta på Happy Valley nu så blir det kanske mer lättbegripligt om jag berättar att...
* Catherine är mormor till den lille pojken. Hennes dotter Becky blev gravid med honom efter en våldtäkt och tog sitt liv några veckor efter förlossningen.
* James Lee Royce är psykopaten som är far till pojken och sitter i fängelse, men har en tjej med "Clark Olofson-syndrom", som han skickligt manipulerar.
* Lynn Dewhurst var mor till James Lee Royce och hittades mördad
* Polisen John har vänsterprasslat med en kvinna som hette Vicky och började utpressa honom och senare hittades mördad.
Jag har sett varje avsnitt på Play två gånger, för att inte missa någon detalj.

Ursula S. sa...

Hej igen, Shirouz, f'låt att jag terroriserar dig med kommentarer i dag!
Upptäckte nyss att CDON säljer dvd med första säsongen av Happy Valley för 99 kr - det är den väl värd, om den är lika bra som nuvarande säsongen. Jag måste få veta hur allt började! Den ingår dessutom i en kampanj "2 för 99 kr".
Hittade även "De andras liv", en film om övervakningen av intellektuella i gamla Östtyskland, har sett den på teve, mycket fin film som är värd att se om! Blev fel summa i kassan, så jag måste kolla med Kundtjänst.
Nu hoppas jag att jag kan avhålla mig från fler kommentarer i dag! ��

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, han håller än. Låter intressant med de där författarna, jag kan tipsa om Peter May, gillade hans böcker om Lewis starkt. :)

Shirouz sa...

Hej Bitten,
jag med och jag gillar hur han fick liv i alla karaktärerna, man bryr sig om dem.

Cicki sa...

Tack för tipset men jag har redan läst dem och gillade dem. Det blir mycket läst nu för jag har börjat att lyssna på böcker. Jag gör bägge delarna, dvs läser en del på gammalt vis och lyssnar på en del när jag syr eller gör annat. Perfekt. De jag läser är sådana som jag vill ha kvar i bokhyllan.

Shirouz sa...

Hej Ursula,
jag gillar sådana där serier och filmer där små saker har betydelse, det får mig nog att känna mig smått intelligent när jag uppfattar dem. Jag var tvungen att googla på James Norton för att se om jag känner igen honom, men icke.
Får skriva upp Grantchester också, först ska jag se klart Sopranos, tror jag. Eller, jag tror inte, jag är tvungen. :)
Jag har faktiskt inte sett Millenium, har läst böckerna. Håller med dig, jag är inte förtjust i överdrivna våldsscener, vare sig i böcker eller film. Jag tycker helt enkelt inte att det är nödvändigt. Sedan tänker jag att jag kanske motsäger mig själv, Sopranos är ibland våldsam men det är inte ett frossande i våldet, om man säger så. Likaså finns det vissa filmer, som Pulp Fiction som jag tycker är bra, den är ganska våldsam, jag tittar bort när det är värst, samtidigt är själva historien så välgjord. Jag tror dock att filmen hade varit lika bra om inte så mycket krut lagts på våldet.
Håller med om fjärde boken av Millenium, jag kan inte begripa varför den skulle göras. Tänker inte läsa den, jag nöjer mig med det jag läst.

Shirouz sa...

Och hej igen Ursula :D
Ursäkta dig inte, jag tycker att det är roligt att vi har konversationer här :)
Hm, jag får nog fundera på om jag skulle slå till med på Happy Valley...
Jag tänkte på vad du sa om att du inte tittar på tv'n, jag är lite period-tittare, ibland ser jag ingenting och ibland massor. Nu är det inget jag följer förutom de här prästerna som söker kärlek i tv. Big bang theory ser jag när jag har tillfälle också, tycker det är en rolig serie.
Jag tror att jag sett dokumentären, är inte riktigt säker dock, kan ha varit en annan om övervakning i DDR.. På tal om dokumentärer, jag ramlade in i en surfdokumentär, Step into liquid och blev helt fast. Helt fantastiska bilder och passionerade människor som lever för att surfa och hur surfkulturen uppstod. Jag trodde inte att jag skulle vara intresserad av det när jag började titta, men så fel jag hade.
Sedan såg jag också Riding Giants. Jag tyckte den var lika intressant. Det är något speciellt att se folk som brinner för något. Det har jag alltid tyckt.

Ursula S. sa...

Hej igen! I går kväll beställde jag 1a säsongen av Happy Valley + 1a säsongen av I mördarens spår (med Helen Mirren som den storrökande kriminalkommissarien Jane Tennison) samt 1a säsongen av Ally Mc Beal - de hade rabatt vid köp av 3 teveserier så det blev bara 66 kr per styck, och 29 kr i porto.
De Andras Liv är ingen dokumentär, däremot däremot skildrar den ett hårt övervakat Östtyskland där många drabbades av Stasis avlyssningar och utpressningar... Du känner kanske igen den om du ser omslagsbilden. Köper den i nästa vända.
Riding Giants har jag aldrig hört talas om, vad är det? Ja, visst är det härligt med människor som brinner för något!

Ursula S. sa...

Jag skulle inte orka läsa Milleniumböckerna, de är ju så fruktansvärt tjocka! Kan svårligen tro att ens hälften av orden är väsentliga och betydelsebärande. Visst är det härligt med filmer/serier där de inte stoppat in en massa oväsentligheter som inte tillför skildringen något!
James Norton såg jag första gången i Krig och fred, där han spelade en furstlig rysk officer, men då lade jag honom inte nämnvärt på minnet. Men de rollerna han spelar nu är intressanta, och han är övertygande både som varm, modern präst och som brutal sociopat, jag är imponerad av hans register!
Både Happy Valley och Grantchester ligger bara kvar kort tid på SVTplay, frf a Happy Valley där näst senaste avsnittet bara finns kvar till nu på söndag. Men Play är en fantastisk service, man behöver inte passa tevetider och man kan se om hur många gånger man vill (och programmen ligger kvar)!

De svenska prästerna som söker Kärleken tittar jag också på, och en del av deltagarna förvånar det mig inte att de inte hittat någon i livet... Gillar den mörka kvinnan (Jessica?) som inte ville titta på fotona innan hon valde kandidater! Verkar vara en härlig, levande människa!

Ursula S. sa...

Sopranos var bra! Också tät berättelse, och våldet var aldrig utdraget (och nästan sadistiskt njutningsfullt som i Millenium). Bara Poff, poff! Ed Mc Bain har jag faktiskt aldrig läst, men jag har ju litet hum om honom. Härligt med "gamlingar" som fortfarande håller måttet efter flera decennier!

Ursula S. sa...

Det är med film och teve som med litteratur: det är inte så svårt att berätta något med många ord, men att göra det kort, sparsmakat och levande är en konst. Som noveller, kontra tjocka bestsellers...
Nu måste jag gå ner i källaren och ta upp mat ur frysen. Ha det gott! 😊

Ursula S. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ursula S. sa...

Nu har jag sett om de 2 senaste avsnitten av Happy Valley 2-3 gånger, och jag tycker faktiskt ännu bättre om den serien än om Halifax - Celias beteende i tredje säsongen var för hårdsmält för mig och solkade slutkänslan...

Hoppas jag hinner få första säsongen av Happy Valley innan helgen! CDON hade annons om den pågående säsongen (tvåan) också, men den kostar 299 kr och fanns inte inne än. Amazon har de 2 första säsongerna på dvd, säsong 2 kostar £7.97 plus moms och frakt.
Det finns tydligen totalt 6 säsonger av Happy Valley för nedladdning från BBC, dock bara inom UK.

Avsnitt 4 och 5 (av totalt 6) av säsong 2 ligger på SVTplay bara en kort tid till (4:an i bara några dagar).

Ursula S. sa...

Borde ju ha berättat att polisen John dödade Vicky under ett gräl, och han arrangerade så att det skulle se ut som om seriemördaren dödat henne. (Mordet har visats i ett tidigare avsnitt.) Därav Johns uppsluppenhet när en häktad man ska bli åtalad för de 4 kvinnomorden - men en kvinnlig polis är tveksam betr. Vicky...
Även Neil, som är ihop med Catherines syster Clare, har prasslat med Vicky och blivit utsatt för utpressning av henne.
"The plot thickens", och nästa helg går sista avsnittet för den här säsongen...

Baronessan sa...

Kalla fötter var en höjdare men nu fick jag använda mina grå celler till att få fram en annan favorit. Jag lyckades: coupling hette serien. Sexfixerat iofs, men sjukt rolig. Sopranos började jag aldrig följa och jag kan aldrig börja i mitten. Men den går ju att hitta. Ed McBain tror jag bor kvar i min hylla.

Ursula S. sa...

Jag saknar dig, Shirouz!
Dina bloginlägg är alltid läsvärda, och ofta gör de mig uppsluppen och på gott humör också!
Hoppas allt är väl med dig, och att du snart har tid att skriva ett nytt inlägg - du är efterlängtad!
Allt gott till dig, ta väl hand om dig!
Ursula

Ursula sa...

Hej igen, Shirouz!
Hoppas allt är väl med dig, blir litet orolig när det är tyst från dig så länge.
Jag saknar dig, hoppas du snart är tillbaka!
All the best!
Ursula

Ursula sa...

Måste berätta en (på sitt sätt) ganska hemsk sak:
Jag har sett den efterlängtade tredje säsongen av "Last tango in Halifax" - men bara en gång.
Den var bra, men jag har inte sett om den för jag står helt enkelt inte ut med Celias vidriga och extremt intoleranta attityd och uppförande! Det Celia gör är absolut oförlåtligt. Den falska, egoistiska ragatan! Vi såg ju tecken ganska tidigt, både du och jag, men att hon kunde gå till sådana ytterligheter trodde man ju inte...
Men snart kan jag nog se om den, för nu är jag ju förberedd...

Shirouz sa...

Hej Ursula, Riding Giants handlar om surfkulturen,hur den började och sedan utvecklades, låter kanske tråkigt men först och främst är det en film om människor med en passion, som de lyckas framföra så att jag förstår varför de vågar livet i sökan efter den kicken som den perfekta vågen ger. Fantastiskt filmat.

Shirouz sa...

Och hej igen Ursula :)
Tack för alla dina kommentarer, jag läser här om vad du skriver om Last tango, jag kan knappt vänta tills jag får se själv vad den där ragatan har ställt till med! Jag är inte förvånad, det har känts i skenbenet att det är något lurt med henne!

Min dvd heter Philips, idiotenkel, bara tre knappar och så sköter han sig själv,tyvärr går han inte på batterier men jag är väldigt nöjd med honom. (jag är helt tvärsäker på att det är en 'han')
Happy Valley måste jag ta och köpa senare, just nu har jag köpt på mig ytterligare zombie-filmer och lite annat smått och gott, ginza hade en massa dvd's för 5-20 kronor och jag gick loss som en bandvagn i en kristallbutik :D
Och jo, tack, det är bra med mig, det har varit ett märkligt år det här, mycket som har hänt som jag inte skrivit om. Livet är mycket märkligt. Och fascinerande.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
åh, Couplings, den nämner Ursula också och jag har lite spridda minnen av att jag tyckte mycket om den! Jag är likadan, jag kan inte börja i mitten, jag måste börja från start, fast jag har fått ransonera med Sopranos för det går för fort att se den, jag vill att den ska räcka länge. :)