tisdag 6 september 2016

Självupptagen? Moi?

Igår.
Scenen är som följande, Kia och jag är och handlar, varvid jag underrättar henne om att jag behöver ett speciellt balsam från apoteket.
Hon undrar försynt om det inte går med något som är i varuhuset, varvid jag säger ett bestämt 'Nej!'.

Vi betalar och går ut och jag ser till att riktigt underrätta henne om min hårstatus, att jag har haft det där balsamet som är riktigt bra och att det sedan tog slut (mycket märkligt) varvid jag köpte det balsam som jag haft förut, för jag tänkte att det funkar säkert med mitt nya schampo som är jättebra.
Vilket det inte har gjort. Håret har känts som om jag bär runt på en mops på huvudet, blivit trött och tråkigt och fett på ingen tid alls och kliat.
Jag grottar ner mig ordentligt i detaljerna för jag tycker om att hålla mina medmänniskor välinformerade.

Kort sagt, Kia förstår att jag *behöver* det där balsamet som uträttar mirakel med mitt hår, så vi marscherar in på apoteket där Kia fräser ilsket om förkylningsmedel och undrar varför det behövs en hel hylla för saker som går över av sig själv.
Jag tar ingen märkbar notis om det utan undrar förstrött om hon inte sovit tillräckligt och pratar vidare om mitt hår, jag letar efter balsamet, jag.

Hittar mirakelbalsamet, betalar och går ut och när vi är på väg tillbaka till bilen så undrar jag något om henne och hennes välbefinnande och frågar vad hon tycker.
Kia tittar på mig. Ett bra tag.
Och så säger hon. Jag tänker på att i fredags så tonade jag håret och du har inte sagt ett ljud om mitt hår och hur det ser ut!


  • Det fick tyst på mig. 

11 kommentarer:

Baronessan sa...

Balsam är en oerhört viktig sak! Man kan glömma det mesta omkring sig. När det gäller tonat hår så kan det gå hur många dagar som helst innan jag frågar Gubbe vad han tycker. "Om vad?" säger han då förstås. "Om håret" svarar jag. Och naturligtvis tycker han att det är snyggt och att han skulle sagt det men glömde!!!!!
Jag tar det som att om jag tonar håret och ingen säger nåt - då är det bra!

Ursula sa...

Du är undebar, Shirouz! Din humor, din självdistans och ditt härliga sätt att berätta - suveränt!
Och Kia verkar vara en väldigt god vän, i alla bemärkelser! Hälsa henne från mig ��

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
visst är det? Fel balsam kan få en att se ut som en tjurig enbuske i håret. Nu är ordningen återställd, självupptagen som jag är så frågade jag Kia dagen efter om hon kunde se hur bra mitt hår mådde med mitt mirakelbalsam. Hon är en snäll människa så hon sa 'Javisst.' Innan hade jag dessutom lyckats komplimangera henne om toningen av håret. Lite sent men... :D
Ha!!! Det där sa Kerstin med, om män som aldrig ser vad man gjort med håret :D

Shirouz sa...

Hej Ursula,
tack! Det är nog tur att jag har lite självdistans annars skulle jag vara odräglig misstänker jag. Men jag kände mig bra tråkig när jag inte hade sett hennes toning... Ja, det är hon, jag ska hälsa henne :)

Ursula S. sa...

Hej igen, Shirouz!
Vill tipsa dig om intressanta program om katter på SVTplay (www.svtplay.se, det finns en sökruta längst upp t.h.)
Just nu ser jag på en mycket intressant dokumentär där de studerat katter via kameror och GPS. Många härliga filmsekvenser och intressanta fakta - och många härliga katter!
Avsnitt 1 av "Katter" ligger kvar till midnatt i morgon, hoppas du hinner se det här tipset innan dess.
Avsnitt 2 ligger i en vecka till.
Katt-kram!
Ursula

Ursula S. sa...

En av katterna hade en uppsyn och gångstil som Clint Eastwood... ��

Ursula S. sa...

Jag har hittat Cold Feet!
Ända sedan du skrev om Cold Feet i en kommentar, och jag drog mig till minnes Adams rosensmyckade nakna skinkor - ända sedan dess har det skavt i mitt minne... att jag för flera år sedan hittade Cold Feet på Tradera... Det var en kall och snörik vinter, vidrigt, och då tröstköpte jag en hel del dvd:er på Tradera.
Och i går hittade jag säsong 1 plus säsong 6!
Men Dellen kunde inte läsa disc 1...

Shirouz sa...

Hej Ursula,
tack för tipset, ska kolla upp det med katterna, typiskt att jag kom in lite för sent här, men det andra ska jag väl lyckas att se. Och en katt som har en uppsyn som liknar Clint får man ju inte missa!

Åh!! Vad träligt att Dellen inte ville läsa första discen!! Jag har gått och funderat på att se om hela serien från början igen även om jag inte har sett slutet, men för några veckor sedan var jag på loppis och hittade de tre första årgångarna av Sopranos, så det kan bli det istället. Och... Jag har köpt en ny dvd-spelare.... Kände mig smått somm en brontosaurus i multimedia-affären, det ska vara hemmabiosystem nu tills fan löser av en, om jag begriper det rätt.... Cd-spelaren som jag också var på jakt efter fick jag gå till en special hifi-affär för att hitta. Och fann en men det var knort (som vi säger här), tekniken har visst envisats med att gå framåt där också, så att man ska vara tvungen att ha vidunderliga maskiner som kan streama allt.... Suck......

Ursula S. sa...

Grattis till ny dvd-spelare!
Ja, tekniken går framåt - eller åtminstone vidare, på allt dyrare spår...
Kanske finns det cd-spelare också på den där loppisen där du hittar så många bra dvd:er?
Jag såg ett par hyllmeter med dvd:er på Amnesty när jag var där senast, men jag hade inte tid att utforska titlarna då. Jag har fortfarande inte sett alla dvd:er jag köpte på Tradera, men där är många bra titlar. Men det kommer väl en ny snövinter, när man helst sitter uppkrupen i sängen och sippar te...

Shirouz sa...

Hej Ursula,
tack,jag har redan haft mycket glädje av dvd-spelaren, Sopranos går varm här.¨
Jag beställde faktiskt en ifrån den speciella hifi-affären, jag har sagt hela tiden att jag vill ha en enkel som man inte behöver vara geni för att använda, den här är så enkel att jag nästan kände mig förolämpad av hur lätt jag förstod den. (Ja, jag vet, jag är kärringen mot strömmen :D)

Ja, jag hoppas på en snörik vinter också, en lång en. Helst skulle jag vilja ha snön överallt utom där jag ska gå. Men det blir väl inte så i år heller. :)

Ursula S. sa...

Hej Shirouz!
Det låter som om din dvd-spelare är precis vad jag oxå vill ha: en "no-nonsense" dvd-spelare!
I dag kom mina dvdskivor från CDON. Jag kastade mig förstås över första säsongen av Happy Valley, och första episoden gick bra, men sedan tjurade Dellen igen... Till slut kom jag på att det bästa är att starta om datorn mellan varje skiva, då har det funkat. Men det tar tid att starta om, Dellen är litet trött av sig numera.

Så jag undrar vad det är för märke och modell på din nya busenkla dvdspelare, funderar på att köpa en. Dellen är så stor, och förutom joxet med omstarterna måste jag sitta upp när jag tittar och det gör inte gott i ryggen i längden, Så jag är tacksam för tips! Går den på batterier också, i händelse av vinterstormar och strömavbrott?