torsdag 11 augusti 2016

Hur vet man när hamstern är yr nog?

För övrigt behövs det inte mycket för att jag ska känna mig dum. Du vet, ibland känner man sig så oerhört smart, slug och i det stora hela som en tänkande människa.
Då kommer det en bild på en hamster i en boll på twitter. Och min twittervän skriver att han ibland känner sig precis som hamstern.
Jag tittar på hamstern i bollen. 
Efter vad jag kan se så verkar det vara en boll med slutet lock på och hamstern ska springa i bollen.
Jag drar den snabba och korrekta slutsatsen att vännen känner sig yr som hamstern.
Och frågar skarpsinnigt 'Hur vet man när hamstern är yr nog?'

Jo. Jag vet. Man kan så där i eftertankens kranka blekhet fråga sig varför man skulle vilja ha en hamster som är yr nog och vilken funktion det skulle kunna fylla.
Men just då så kändes det kanske inte logiskt men som själva meningen med en hamster i boll.

Och nej. Fråga mig inte hur jag tänkte. Eller om jag tänkte. Vi låter det vara.

En sak är dock säker. Orden 'hamster i boll' får oss fortfarande att skratta hejdlöst.

6 kommentarer:

Ursula sa...

En hamster yr nog... - för vadå?
Ett mysterium som jag funderat över en god stund nu...

Ursula sa...

Jag har aldrig tänkt på att hamstrar skulle kunna bli yra...
(KAN de verkligen bli det?!?)
Mycket man aldrig tänker på, uppenbarligen.

Shirouz sa...

Jag tror att jag tänkte som så att en hamster torde ju bli yr i bollen i bollen och på något konstigt vänster så fick jag till att hela ändamålet med en hamster i bollen var för att den skulle bli yr. Och ja, jag vet, det hänger inte ihop alls när jag i efterhand tänkt på det, det finns ju ingen mening i det. Ibland har jag otur när jag tänker. :D

Shirouz sa...

Nu fick du mig att googla på det, Ursula :D
Några säger att så länge hamstern springer i bollen så blir han inte yr, men rullar han bara runt i bollen så blir han yr. Det verkar ju logiskt, när jag tänker efter.
Sedan diskuteras det om inte hamstrar har likadana saker som vi har i örat (jag kommer inte på vad det heter) och borde därför kunna bli yra, precis som vi.

Ursula sa...

Då är hamstrar precis som vi, alltså...?

Shirouz sa...

Ja, det verkar så. I alla fall i hörselgångarna :D