måndag 1 juni 2015

..det blir inte lättare ju äldre du blir.. ;)

Hej igen, det är bara jag som tänkte höra av mig.
Det ska jag bara säga, att om du till äventyrs tror att du ska ha fått 'everything together' och så vidare och att det ska bli lättare när du blir äldre, så har du helt fel.
Det blir inte det. Inte en chans. Inte en suck. Inte för allt smör i Småland.
Det enda du kan vara säker på är att du om du har tur åldras.
Får kalkonhäng på hakan och ser äldre ut även om du inom dig känner dig som den där sjuttonåringen du var en gång.

Livet i sig är inte komplicerat, det är människorna som gör livet komplicerat. Folk envisas med samma misstag om och om igen och kan inte begripa varför det inte går bättre den här gången. I en sång så är det en strof som handlar om det, att om man oavbrutet gör samma fel och förväntar sig ett annorlunda resultat så är det ett tecken på galenskap.

Jag håller till viss del med om det.

Å andra sidan finns det en del misstag som jag gör om, men med nya personer i rollerna i dramat som kallas liv.
Det tycker jag är roligt. Kanske inte just då när det gått helt åt pipsvängen och åt helvete och allt känns inte grått men svart, svart, svart.
Men jag gav det i alla fall en chans, du vet? Jag hoppade upp på draken och tog en svängom och blev avkastad i kröken där molnen tar vid, men det var fortfarande en liten åktur.
Och det tycker jag att man ska tillåta sig. Helst flera stycken. Om man har tid och lust vill säga.
Jag låg härom kvällen och tänkte på alla jag varit kär i, herregud vilken flock av vildblommor. Jag log antagligen som en sol.
Vilka äventyr, vilka helgalna, roliga, sorgliga och helt underbara saker som hänt tack vara alla dessa ex. Jag kan säga att jag ångrar inte en enda av dem, var och en lärde mig något och har de lite tur så lärde jag dem något också.
Jag har aldrig blivit bitter eller känt att 'Nu, nu vågar jag inte mer...' 
Kanske är det dumdristighet eller kanske är det en överdriven optimism, men det skulle i så fall vara första gången den här pessimisten är optimist, men vi ska ju alla vara ett undantag från regeln någon gång, eller hur?

Grejen med mig är att jag är ganska nöjd vare sig jag är singel eller tillsammans. Singel är förresten ett förbannat förhatligt ord. Precis som om man vore smågrus som bara väntar på att bli upplockad och lagd tillsammans med andra singlar på en grusad stig. 
Jag har en vän som säger att hon är färdig med allt vad kärlek heter i sitt liv. Jag tycker att det är synd. Men visst, jag kan förstå om man blir trött på 'misstag' som hon kallar dem. Men nästa misstag blir ju annorlunda, som jag har sagt till henne. Kanske det inte heller fungerar, men det kan bli ett bra misstag. Jag tror på det nämligen, att det finns bra misstag.

10 kommentarer:

Lippe sa...

Om du nu fått arton likadana svar från mig så beror det på att mobilen fick spelet och jag var tvungen att logga in och logga in och logga in...

Shirouz sa...

Hej Lippe,
nej inte ett enda. Utom det här :D

Baronessan sa...

Min mamma brukade rabbla följande: "Livet är en strid. Striden är en kamp. Kampen är en häst. Hästen är en dragare. Dragaren är ett stadsbud. Stadsbudet är en sakförare. Sakföraren är en advokat. Advokaten är en knöl. Knölen är en potatis. Alltså är livet en potatis."
Jag själv säger att livet är ett klaver som det ska klampas i. Inte bara en gång utan många. Möjligen, troligen lär vi oss något på vägen. Och gör vi inte det så är det så finurligt fixat att vi glömmer allt på ålderns höst :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
åh, så bra sagt! :)
Både av din mamma och av dig, jag håller med, om man inte trampar i klaveret, vad är det för mening med det då? Ibland kan jag känna, eller nej, inte ibland, hela tiden har jag en känsla av att jag mest snubblar omkring, än här och än där. Planering har aldrig varit min starka sida och det finns så många klaver på vägen. :D

Kalle Byx sa...

Gillar din inställning. Gillar ditt sätt att förmedla den också.

Lippe sa...

Typiskt! Jag som hade skrivet något långt och bra! Tror att andemeningen var typ att när jag funderat så ser jag nog alla mina ex som bra misslyckanden. Iaf till att börja med och därmed inte sagt att jag anser personerna i fråga som misslyckade.
Typ något sådant.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack! Jag tror det är tur att jag har den inställningen, annars skulle jag troligen vara så dyster så att jag gav I-or en match... :D

Shirouz sa...

Hej Lippe,
ja, förbannat också, antagligen ligger de orden i något svart hål i rymden.
Ja, precis, bra misslyckanden eller bra misstag, man lärde sig något och att man vågade, även om man inte vann, det är värt mycket. Så mycket som aldrig skulle ha hänt om man inte gjorde det. Säkerligen hade annat hänt men inte just det som händer när man ger sig i närkamp med människor. :)

Ursula sa...

Hej igen, Shirouz!
Jag kan inte somna, trots sömntablett men i brist på insomningstablett. Mitt nybrutna revben molar, trots värktablett. Surfar litet på www, vill bl a läsa mer från strumplådan...
Du skriver att singel är ett så trist ord, och jag håller med! Men har du inte anammat mitt uttryck "solitär"? Tror det var på Hemligheter som jag skrev om det - en solitär är en trädgårdsväxt, ofta en ovanlig art och av särskild skönhet som inte nödvändigtvis behöver sällskap. Det ordet är inte nedsolkat av dejtingindustrin!
Solitärer i alla länder, förenen eder!

Shirouz sa...

Hej Ursula, aj, brutet revben är inte att leka med, hoppas på snar förbättring! Åh, ja, 'solitär', nu minns jag det ordet och det du skrev om det på din blogg, jag hade helt tappat bort det i minnet. Solitär är ju ett förträffligt ord, jag gillar det, det finns inte samma 'desperathet' som det känns som ordet singel har blivit.:)