lördag 6 juni 2015

Alla dessa förbannade fötter vid vatten.

Igår skrev jag på facebook att jag inte vill se mer fötter vid vatten.
Sedan gick jag och lade mig och tänkte 'Men vad är det med folk egentligen? Varför gör de det?'
Imorse när jag gick upp så svävade fortfarande samma tanke över mitt huvud; varför gör folk det?
Om vi ska vara riktigt partiska (och det ska vi eftersom någon måste vara det.)
så har vi alltså ett vattendrag, en sjö, ett hav, en regnpöl eller en pool.
Fine.
Vatten är fint.
Sedan placerar man sina fötter i ovan nämnda vatten.
Varför då?
Fötter är inte speciellt vackert. Fötter kan i bästa fall se ut som den kroppsdel det är med små trinda prinskorvar som tår.
Inte någon gång har jag sett en bild där jag utbrustit 'Men herregud, så vackra fötter vid ett hav!'
Fötter är inte speciellt vackert. Enligt min åsikt.
Varför inte sätta dit något annat? En öl? En flaska vin? En hundvalp? En kattunge? Din mat som du ska äta? Ett leende ansikte? En blomma? En gris på utflykt? En kalv som idisslar? En smurf från din smurfkollektion? En bockhov?
Det skulle jag vilja se, en bockhov. Där har vi en artistisk touch.
Fan solar liksom.

Varför envisas med dessa förbannade fötter!?
Jag begriper det inte, men så tänker jag som så, i duschen, när jag tittar ner på mina egna fötter att det är nog det som är nyckeln i höstacken.
Alla andra gör det.
Så då gör vi det också.

Kanske är folk otroligt stolta över sina fossingar. Det ska man vara. De bär omkring på oss. Kanske är jag orättvis, kanske är det fötternas revanch, typ 'Här går vi instängda i sockor och strumpor och skor, men kolla nu! Vi är fria och lössläppta!'
Fine.
Men gör något kul med dem. Måla dem i regnbågsfärger. Doppa dem i choklad.
Vad som helst som gör det värt att se.
Sa Grinchen.

8 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Håller med. Fötter vid vatten borde vara förbjudet.

Lippe sa...

Vet inte vad det är det där med fötter! Folk känner att det är en kroppsdel de känner sig ok med att dela för alla har fula fötter? Letade efter min "vid poolen bild". Men hittade den inte. Ligger iaf i knallgul bikini, visar väl tilltagen mage och fötterna är sedesamt undanvikna och ur bild. Öl i ena näven och cigg i den andra :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, visst borde det!

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jag vete fan heller..Men jag är evinnerligt trött på det. Det är som med 'duckfacen', har jag sett ett så har jag sett alla. Känns det som. Din bild låter ju bra! Inga fötter, men öl och cigg och mage. Som det ska vara! :)

lilah sa...

ha ha, jag tror nog inte att det är själva fötternas utseende som folk vill förmedla. I såfall skulle de ju ta kort på sina fötter i tid och otid och lägga ut. Det är väl själva känslan! Att en varm sommardag få uppleva den sköna svalkande känslan när man doppar ner sina fötter i vatten! Om det då dessutom är en vacker sjö eller ett krusande hav, så blir den totala effekten ännu större (än en vanlig balja med vatten på tomten alltså).
Det symboliserar väl den totala njutningen av sommar sol och värme? Att över huvud taget få uppleva sådan värme att man tycker det är skönt att få svalka sina bara fötter. Efter typ tio månaders kyla och instängda fötter i svettiga sockar i kängor... :-)

Shirouz sa...

Hej Lilah,
jo, det är säkert så, men jag tycker inte att det är snyggt och jag tycker inte det är speciellt originellt heller när alla gör det, du vet det är som med 'duckfacen' som många gjorde, har man sett en har man sett alla. Grinchen är inte imponerad :)

Baronessan sa...

Dom vill nog visa dig att "här misann sitter jag i godan ro och vickar på tårna vid vatten, medan dina fötter sitter instängda i strumpor i en lägenhet och bara trängtar efter luft" Så ungefär. Kanske. En sak kan jag lova. Mina fötter kommer du aldrig att få se!

Shirouz sa...

Hej Baronessan, ja, det måste vara något sådant trolltyg, va? Och jag lovar härifrån; att mina fötter kommer heller aldrig att förorena en sjöbild :D