fredag 27 mars 2015

Du får låna hem mig också.

Det är helt oöverträffat att ha en blogg att vräka ut sig i.
Ibland skämmer jag bort mina fb-vänner med att skriva av mig där men ibland så känner jag, som det medkännande ogräs jag är att även de behöver lite andrum.
Då kommer jag hit och brer ut mig och mina vingar som vid det här laget torde vara tämligen svarta.
I alla fall, jag är en snåljåp.
Den tanken slog mig när jag stod på balkongen, jag är nämligen inte bara Grinch på heltid utan även boklangare.
Fimpen är mitt favoritmål, jag slänger till henne böcker med uppmaningen 'Det här måste du läsa!' och hon ler och tar emot. 

Men.
Det finns vissa böcker som jag absolut inte delar med mig av. En del böcker kan icke lämna det här hemmet. Det går bara inte. De bor här och att låna ut eller ge bort dem vore ungefär som att låna ut sin syster.
Att tillåta att någon av de här speciella böckerna tar sig en sväng ut i livet skulle innebära en ständig oro, jag skulle fråga mig om de har det bra, får de nog med luft? Ler folk som jag när de läser vissa meningar? Känner de sig uppskattade där de är? Kan någon verkligen förstå precis hur bra det är och känna magin av de skrivna orden? Svaret på den frågan är givetvis ett rungande 'NEJ!'

Vilket för mig till tanken att enda sättet att verkligen (om man skulle..) någon ska uppskatta en del av skattböckerna är att låna ut mig också samtidigt, så att jag kan sitta på en puff och läsa högt och blänga förmanande när jag inte hör de skratt jag förväntar mig och sänka boken med jämna mellanrum och spänna ögonen i lyssnaren och säga 'Förstår du?'
Med den insikten så inser jag också att det är nog lika bra att somliga böcker aldrig lämnar huset.

5 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Glad att du brer ut dig igen. Undrar vilka böcker du tänker på.

Baronessan sa...

Ja man ska inte låna ut sina älsklingar. Mest för att de så sällan kommer tillbaka! Nu har jag (äntligen) fått tag i ett par Bukowski. Nog går han sin egen väg alltid! Och han verkar mer än förälskad i sin "enögda bacillspridare"! Men än är jag bara i början. Sen har det väl att göra med vilken bok man väljer. Också. Kanske.

Shirouz sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack!
Det är en hel del böcker som inte får lämna hemmet, Ferlins dikter och Piraten måste vara här hemma, Desmond Morris likaså, Lundells 'En varg söker sin flock' Björn Larssons böcker, Kinky Friedman och Konrad Lorenz bok om gässen och kajorna och så klart Bukowski. Hmm, det är nog bara ett urval, har en känsla av att listan är ganska lång. :D

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
oj, nu blir jag nästan nervös och tänker 'vad ska hon tycka om honom?'och jag undrar vilken bok du börjat med.

Det är svårt att rekommendera böcker som man tycker så mycket om och sedan vänta på utlåtande... :D
Jag hoppas att du fått tag på några där han inte är helt sjövild, en del böcker har jag hoppat över vissa delar av, för de är för magstarka. Samtidigt som en del är så bra. Det är nog alltid två sidor av mynt hur man än gör. Jag tycker vansinnigt mycket om hans berättelser när han växer upp och hans humor och poem, det är också sant att han är vansinnigt förtjust i sin enögda vän, det är också ett genomgående tema med jämna mellanrum... :D