söndag 8 februari 2015

Gå och raka dig ditt bushtroll!

Inte fan vet jag... Sa jag till mig själv.
Jag läste precis en sak om det här med tjejer som sjunger och är avklädda mer eller mindre. Utvecklade sedan resonemanget på fb med teorin att kanske sjöng de bättre ju mindre de har på sig?
Inget som sitter åt och tar viktig kraft från lungor och hals och så vidare?


Sedan tänkte jag på 'På min tid...' då brudarna (vilket härligt ord som vi numera inte använder för ofta) var dressade i läder och nitar och hette Joan Jett, Lita Ford och Susi Quatro.
Det verkade inte inverka på deras sångförmåga att ha alla dessa kläder på sig, fortsatte jag på facebook och tänkte sedan vidare att det kanske är något i luften nu för tiden?

Sedan avslutade jag med att skriva att jag skulle ju inte sitta där och ta upp viktigt space på facebook utan kanske skriva en blogg istället om det.
Och se på fan, precis vad jag gör...

Sedan (hur många ggr kan hon börja med 'Sedan' utbrast den ack så viktiga och kritiska läsekretsen, varvid hon log och sade 'Gånger pi ungefär....) så läste jag om kroppshetsen på kvinnor. Det stod att det var en sann patriarkal akt.

Det håller jag inte riktigt med om, feminina varelser är ganska bra på att hålla varandra i schack också. Som jag sa (på facebook igen, herregud så mycket jag säger där, hälften vore kanske nog?) jag läste att en filmstjärna hade en väninna som vägrade raka de nedre regionerna. Så filmstjärna och hennes andra väninnor gjorde gemensam sak, typ 'Gå och raka dig ditt bushtroll!'


Eller, kanske inte i den tonen, men du vet.. Tydligen hade de badat ihop och det var som 'en djungel av sjögräs!' enligt filmstjärnan.
Och så kan man ju inte ha det. Folk med sjögräsdjunglar ska hållas kort.
Det förstod jag ju när jag läste det.

För att inte tala om andra feminina varelser 'Men guuuuu, såg du vad hon hade på sig?' 'Har inte hon lagt på sig?' eller 'Meeeen, hon drar en gammal barnvagn när det finns tokmoderna barnvagnar man kan köpa för x antal dollar!'

Vi är ganska bra på att försöka hålla våra medsystrar kort, vi också.
Så, det vi ska göra nu, är att ge fan i hur alla ser ut. Vill man vara ett bushtroll så får man det. Vill man sitta och pimpa sig och grooma sig och lägga håret i perfekta lockar till fan löser av en, så får man det.

Vill man gå ut i sina pyjamasbyxor och en banderoll med texten 'Jag bryr mig inte!' så får man det.


Själv ska jag fortsätta läsa lite Shakespeare. Jag läser högt. Med kläder på mig. Det inverkar inte ett dugg på mina talförmågor. (Jo, jag har flera.)
Men skulle jag vilja recitera honom i enbart bandana hängande i en lampkrona så gör jag det.



2 kommentarer:

Baronessan sa...

Just nu är jag ett riktigt bushtroll. Ligger i influensa och låter allt förfalla omkring mig.
Men du... apropå Fejan så undrade jag ett tag om du lagt ner. Det blev så nedrans tyst! Bara en massa youtubeklipp överallt som jag inte ville se. Men så poppade du upp där när Måns vann. Fortsätt med det!

Shirouz sa...

Hej Baronessan, åh, det suger, hoppas att du mår bättre nu och tänk på att förfallet är det ingen fara med, man kan alltid röja upp senare eller om hundra år ;)
Jo, det blev vansinnigt tyst överallt ett tag från mig, det hade sina randiga skäl och rutiga orsaker, men nu är jag tillbaks. Och tack, det är gott att vara saknad :)