tisdag 6 januari 2015

Jag behöver inte skriva en enda rad mer.

...har varit offline från en reguljär dator så länge att jag inte för mitt liv kan begripa hur jag skriver kommentarer på andras bloggar. Antar att det är ett hälsotecken eller ett tecken på begynnande senilitet. Eller selektivt borttagande av kunskaper som min hjärna anser att jag inte ska rådbråka mitt intellekt med.
Troligen en kombination av allt det där, allt medan min hjärna definitivt anser att jag ska hålla reda på triviala saker som att då och då undra varför det är en dromedar på Camel-paketen eller varför folk nödvändigtvis ska köpa kläder så att de ser ut som alla andra, ibland tänker jag att om det fanns en kameleont-utstyrsel skulle folk köpa det.

Men! Vad jag tänkte göra var att ge dig en best of-lista.
Det gick givetvis åt helvete så fort jag satte mig ner här för jag har just läst en bok som är så bra, så bra, så bra, så bra så att jag nästan blir lite kär i boken och du vet den är så bra så att när jag motvilligt läst sista sidan så tänker jag när blickarna faller på boken att nu får jag inte träffa dem mer.
Fan också! Liksom.

Den handlar om James och Byron och två sekunder som kan förändra människors liv. Och den är skriven med sådan finess att man, om man är som jag tänker att egentligen är det helt onödigt att man själv någonsin igen försöker skriva en rad till. Man är slagen och besegrad och man ser och känner ända in i hjärteroten att det är så här det är när det är som bäst, det är så här en människa skriver som har empati inympat i varje del av sin själ, det är så här en människa skriver som verkligen ser människor och det är så här det ska skrivas.

Så, om du inte gör något annat. Läs den. Två sekunder av Byron Hemmings liv.
Och jag tror att du kommer att tycka om den. På engelska heter den Perfect.

Sedan när du läst den kan du läsa om Harold Fry. 

Och sedan kan vi kollektivt ägna oss åt att samla mossa i någon skog eller odla rosor eller förgätmigej ett tag medan vi tänker. Och ler och funderar på hur det gick sedan för James och Byron och alla de andra och Harold.

För Harolds del så kan man läsa fortsättningen, sett från Queenies perspektiv.
Jag har inte gjort det. Än. Men när jag gjort det så kan jag troligen lägga ner pennan igen för ett tag.

2 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Tack för boktipset. Hittar bara tråkiga böcker.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
det är lite vanskligt att rekommendera böcker, varje bok talar ju sitt språk till varje ny människa, men kanske tycker du om den :)