onsdag 8 oktober 2014

...så märkligt att för en gångs skull inte vara märklig....

....Inte begriper jag mig riktigt på mig. Som vanligt.
Jag har bestämt mig för att göra rotfruktsbiffar eftersom det slog mig härom dagen att folk gör sina egna.
Det kan jag med göra! tänkte jag.

Så satte jag mig ner och googlade så vackert på enkla rotfruktsbiffar och redan här får jag problem.
Det står 'cirka' och det står 'några cm' och det står 'timjan'.
Och jag börjar fundera på hur mycket cirka är cirka egentligen, och hur många cm och om man tänker på det, cm är beräknat på hur lång en sak är men tänk om omkretsen inte är lika stor som den cm som avses och hur mycket timjan, för om jag tar för mycket timjan blir det som att bada halsen i timjan och tänk, det vill jag inte.

En del andra recept är lite frivola och föreslår att jag bestämmer själv vilka rotfruket jag ska ha. Herreminje, jag som knappt kan bestämma vilka sockor som ska få äran att sitta på mina fötter.

Nej, jag skojar inte.
Ibland tar jag på mig ett par och de känns fel. Eller också matchar de inte tröjan. Eller så ser grisen på sockorna gravid ut och jag känner mig redan knubbig och vill inte se någon slags självbild av det på mina fötter.
Ja, du vet. Ibland måste man byta sockor till det blir rätt.
Enfärgade, kanske du säger. Enfärgade är inte roligt. Jag tycker man blir lite gladare om man har rätt sockor på fötterna och tittar ner och ser en gul giraff på foten. Det piffar upp och gör tårna glada. Tror jag.


Nåväl, så jag läser recepten och så slår det mig att det som irriterar mig är att recepten redan har den där attityden av 'gör lite som du vill' som jag begagnar mig av när jag lagar mat.
Jag får fria tyglar direkt. 

Det är ganska märkligt, normalt sett, om du talar om för mig vad jag ska göra så kan du vara säker på att jag gör tvärtemot mot vad du sa, men tydligen är det här undantaget som bekräftar regeln.
Receopt ska vara skrivna som huggna i sten.
Så att jag kan göra tvärtemot sedan.
Hm. 
Men vänta lite nu.
Då stämmer det ju.
Då är det inte alls märkligt.
Så märkligt att för en gångs skull inte vara märklig.
Jag hoppas att det inte blir en vana.


2 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Hög igenkänningsfaktor.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
skönt att inte vara ensam om det :)