torsdag 12 juni 2014

Så skönt att den förbannade solen gick i moln!

Åh så skönt att det inte är så förbannat varmt längre!
Jo, jag vet att en del tycker att det är underbart härligt att ligga och löga sig i solen och vända på sig som pannkakor för att grädda kroppen till en passande kulör.
Jag, jag tycker att det är trrrrrrråkiiiiiiiigt.
Jag blir rastlös, ligga där och ligga? Ingenting händer. Man blir varm. Och svettig. Var är kul-faktorn?
Man kan gå och bada säger någon. Visst, man kan gå och bada. Bada är skoj. Men att ligga och sola är trrrrrråkiiiiiiigt.

En del åker på solsemester och njuter. Det har aldrig jag gjort. Men tyvärr så verkar solen tycka om mig. På mina semestrar har jag för det mesta vad andra kallar 'fint väder'.
Vi åkte till London, mina vänner och jag, nogsamt utvalt av mig efter att ha drömt om Sherlock Holmes smogrika kvällar och regniga dagar...
När vi väl kom dit upplevde London (och jag) en av de värsta ('bästa' piper soldyrkaren) värmeböljorna i mannaminne.

Inte fan regnade det. Jo, en kväll, då for vi ut på gatan, min väninna och jag och dansade en regndans för att uppmuntra vädret men en halvtimma senare kom den där förbannade klara himlen igen och nästa dag gassade solen.

Som tur var så fanns det kryphål. Pubar... Samt en härlig eftermiddag när jag drog omkring mina vänner på den egyptiska avdelningen av British Museum och tvingade dem att beundra mumifierade katter och mumifierade mumier och mumifierade vaser.
Vännerna började se smått mumifierade ut själva och lyste märkbart upp när vi kom ut och rasslade in på puben som var behändigt placerad i gathörnet.
Som alla pubar var då. Inte ett gathörn utan en pub, tycktes vara engelsmännens paroll. En paroll värd att hedra för övrigt.
Där tillbringades en stor del av vår tid.
Alla 'must see' klarade vi av en eftermiddag, när vi for omkring som elektriska ålar i tunnelbanan och tittade upp än här, än där som små mullvadar som kikar upp ur sina hål.

Effektivt och bra, samt svalt och skönt med bara utstickande av nosarna i vädret sedan raskt ner i tunnelbanan igen, givetvis med de obligatoriska pit stopen vid pubar på vägen.

Jag borde nog ägna mig åt resor för folk som kräver mer än att sprätta med fötterna i sand, Ulvstrumpas regnresor, kantänka? Fast, som jag sa, tyvärr följer mig solen, men kanske lite mer regndansande kan få den att ge sig?


4 kommentarer:

Baronessan sa...

Ligga och steka har aldrig tillhört mitt leverne heller. Trots detta har jag lyckats få till två cancerfläckar i ansiktet! Orättvist kan jag tycka. Jag lever under parollen "blek men skön". Åka till Thailand i fjorton dagar och ligga horisontellt är verkligen inte mitt val. Men jag gillar ju inte kyla heller. Jag vill ha det LAGOM! Men det är sällan lagom i vårt lagomland. Dåligt med pubar är det också. Särskilt här i skogen!

Kalle Byx sa...

Anmäler mig härmed till en regnresa.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
absolut, jäkla tur att det upptäcktes så att du kunde få bort dem och det är egentligen inte klokt att folk fortfarande steker sig när de vet att det är farligt.
Kyla är inte min melodi heller, när jag tänker efter, men regn, regn tycker jag om, Irland vore något, både regn och pubar, men med min tur så blir det väl värmebölja igen..

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
noterat och jag hoppas att vi har tur med vädret, ska försöka pricka in det när det är bara mssiva lågtryck överallt. :D