onsdag 25 juni 2014

..fungerar din hjärna också så?

...jo, du, den här kryddburken...
Det är ju inte som så, att jag tvivlar på att jag inte är riktigt klok, men ibland undrar jag hur min hjärna fungerar, om det kanske bara är jag som ser drömscenarion om saker som egentligen inte spelar någon roll och som jag vet är helt klart glorifierade...
Som paprikaburken...
Jag ser mig själv i köket, där jag står och kreerar något fullkomligt fantastiskt och öppnar den lilla metallburken och sniffar ner i den 'Aaah!' (utan att dyka upp med näsan helt paprikaröd, märk väl, ity det här är en drömtanke) och sedan tar jag några raska tag mot spisen (helt utan att behöva försöka kryssa mellan ett styck 6-kg-katt som vill umgås, ity det här är en drömtanke) och sedan tar jag min lilla ornerade silversked (Ja, var fan kom den ifrån? Jupp, drömtanke) och sprider rökt paprikapulver över anrättningen och det doftar fullkomligt fantastiskt, så fantastiskt att grannarna tar en cigarr!

Inte ägnar jag en enda tanke åt det jag vanligtvis tänker, när jag umgås med paprikapulver; Hur var det nu? Ska man ta det i slutet för att inte få någon bränd smak eller kan man brassa på direkt i pannan, jag vet ju att curry ska rosta lite i pannan, men det där med paprika, det finns olika läror, så jag tror att jag tar det i slutet, men då kanske det smakar just bara paprikapulver, men om jag kanske drar ner på värmen, i med pulvret och låter det gå lite smått, så kanske?

Så tänker jag inte, för i drömtanken så blir det alltid rätt.
Precis som när jag bakar i tanken.
Inga kakor spricker någonsin då och jag tar ut dem med sällan skådad effektivitet och hela lägenheter lyser av sol även om det är november.

Sedan bakar jag, på riktigt och återkommer raskt till verkligheten, där kakan ser ut som Vesuvius som haft ett utbrott och där jag bränner fingret som vanligt.

Allt det där vet jag, med kakor och så.
Men jag *vet' ju inte med paprikametallburken. Tänk om det är en sanndröm?
Man vet inte, eller hur? Jag tror att jag letar vidare efter min magiska burk.


2 kommentarer:

Baronessan sa...

Drömmar kan slå in (har jag hört!) Och om du skulle hitta den där magiska burken - kan du berättar var i så fall?

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, precis, det har jag hört med, så varför inte den här gången? Självklart, jag misstänker att den finns vid regnbågens slut eller något liknande märkligt ställe dock så det kan ta ett tag :)