lördag 5 april 2014

Jag tänkte mycket på krut och godis när jag var liten...

Det lät precis som om John Silver traskade nerför trappan med sitt träben här.
Antagligen var det inte han utan grannen därnere som bogserade ut sin barnvagn. Men visst hade det varit roligare med John Silver.

Egentligen skulle jag skriva om något helt annat men det försvann ju som vanligt när jag blev sysselsatt med tanken på godisaffärer jag minns...
Fast så var det inte riktigt heller, igår visade Kia oss sin barndoms marker och när vi satt i bilen åkte vi samma väg som hon hade haft till en av sina skolor och jag frågade något i stil med varför hon gick dit och hon sade att det inte fanns något annat sätt att ta sig dit varvid jag sade 'Nej, jag menar, varför gick du inte någon annanstans?' och hon sade att tanken inte hade funnits att inte göra det.
Och jag sade att möjligheterna att välja en annan väg var ju oändliga här, med tvärgator och allt.

För, för mig fanns det ju alltid alternativ som var bättre än skolan och nu är vi äntligen framme vid poängen!
I en av mina hemstäder fanns en Storgata som verkligen var stor, mitt på den gatan fanns en godisaffär som det sades också sålde krut!
För en liten glytt som mig var det ohyggligt spännande, godis och krut!
Ihop!
Jag brukade sitta på en bänk utanför affären och tänka på denna underliga blandning när jag egentligen skulle ha varit i skolan och många stunder förflöt medan jag i min fantasi såg dunderstora gevär som laddades och knallade på slätter som jag aldrig sett.
Jag undrade om man fick krutet i papperspåse, precis som med smågodiset och hur man beställde; Fem kronor, krut, tack!
Och jag sitter här nu och funderar på varför denna blandning var så tilltalande för mig, ingen aning, men fortfarande gillar jag kombinationen...

Sedan tänkte jag att man kanske inte fick det i papperspåsar, för jag var inte säker på om krut var lika smällbart som dynamit och då fick man det ju säkerligen i någon slags kartong...
Så då tittade jag ifall folk skulle komma ut med en kartong där det var ritat 'Kaboom!' eller något sådant.
Trots ivrigt spejande så såg jag aldrig någon sådan kartong.

Det fanns en annan godisaffär som var lika intressant fast på ett annat sätt, den låg på en bakgata och inuti den lilla affären fanns små glasburkar med allt gott du kan tänka dig. Samt diskar med lite dyrare godis, de var enbart där för att trycka näsan mot, det var jag övertygad om och också lika övertygad om att när jag blev stor skulle jag köpa hela den där disken och ha hemma. Med choklad i givetvis.
Och...
I källaren, där fanns en djuraffär!
När man kom ner där luktade det akvarium och det fanns hamstrar och marsvin och vita möss och undulater och fiskar givetvis.
Både gottaffär och djuraffär, i samma hus! Det kan väl inte bli bättre!

Det huset var magiskt.
Inte bara fick jag godis därifrån, det såg också till att mitt hem var ganska likt ett menageri med hamstrar, fåglar, marsvin och vita möss.

Nuförtiden kan man gå in i vilket snabbköp som helst och köpa godis.
Visst är det bra, men har de krut?
Eller smådjursaffär i källaren?
Inte då.

4 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Åh John Silver! Han har varit hos mig också.

Shirouz sa...

Han är en man på vandrande fot och träben, kan man säga :D

Baronessan sa...

Jag förstår att du inte hade tid med skolan när du hade så viktiga saker att kolla upp :) Jag funderade bara på det där med krut. Fanns det inte någon godissort som kallades något liknande? Nåt salmiakliknande kanske. Men det vore ju roligare om det verkligen var riktigt krut!
En kombiaffär av slaget som du beskrivit är väl otänkbart i dessa tider när hälsovårdsmyndigheten ska lägga sig i skulle jag tro. Annars skulle jag gärna ha en kombinerad djuraffär/café.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
precis, det fanns ju en hel värld att upptäcka :)
Hm, jo, visst fanns det något som kallades det och var som ett pulver som man kunde äta? Jag minns också att det fanns små lakritssmakande saker med strösocker på, de kostade ett öre (!) inte var de speciellt goda men när kassan var skral så åts dem. :D
Jo,det är nog ingen risk, annars är det ju en fantastisk kombination tycker jag, allt på samma ställe som var intressant för ett barn :)