torsdag 13 mars 2014

...och mer och mer och mer om min favoritgubbe...

Jo, det är jag igen..
Jag tänkte att vi skulle prata lite om Bukowski igen.
Efter en nyligen företagen undersökning hos mig själv har jag kommit fram till att det kan aldrig bli för mycket Bukowski. 
Jag satt just och scrollade igenom sidor med honom och du vet, (eller också vet du inte) men den självdistansen som han hade till sig själv och distansen till andra och annat är jäkligt uppfriskande.
Det finns en humor i honom som jag kan relatera till, när allt går åt helvete och man ändå kan se på det med ett leende, kanske inte när man är mitt uppe i det, men definitivt senare.
Jag tror det är bra, att försöka hitta humor i saker så mycket som möjligt.

Sedan ramlade jag in på John Fante, Bukowski sa så här om honom i sitt förord till 'Ask the dust' "Fante was my god and I knew that the gods should be left alone, one didn’t bang at their door […] I finally met the author this year. There is much more to the story of John Fante. It is a story of terrible luck and terrible fate and of a rare and natural courage. Some day it will be told but I feel that he doesn’t want me to tell it here. But let me say that the way of his words and the way of his way are the same: Strong and good and warm. 
That’s enough. Now this book is yours.

Sedan står det så här på ett annat ställe " In “I Meet the Master,” Bukowski’s account of his efforts to track down Fante, Fante asks Bukowski’s companion, “Is he really as tough as he writes?” She replies that Bukowski is “220 pounds of melting butter.” This is not news to those who have actually read his writing. Despite his brash exterior, Bukowski had heart."

Visst är det så, det lyser i genom att han hade ett hjärta.
Men, raskt över till huvudsaken, i förordet så säger Bukowski "Now this book is yours."
Men det var den ju inte, men jag hittade kvadrologin (hm...) med John Fantes böcker och snart så är de mina.
Lycka!


Vi avslutar med en bild av Bukowskis skrivmaskin och visst är det så när man skriver och har riktigt roligt....

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag har inte den blekaste om dessa gossar. Får nog ta mig till något antikvariat och botanisera lite.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, jag är ju vansinnigt partisk när det gäller Bukowski, känns som en själfrände till mig när jag läser vissa stycken av honom. Vissa, inte så mycket, men bra, det är han. Fast många gillar honom inte. Han är antagligen en sådan där som man antingen tycker om eller inte.
John Fante är jag mycket nyfiken på.