tisdag 4 mars 2014

Jag tror att han är du och jag.

Jag tänkte så här, vi lägger ihop lite spridda funderingar och så får vi se var vi hamnar.
..Först, den store poeten Ace Frehley sjöng en gång något som gick ungefär så här "Two sides of the coin, choose one."

Det är ganska intressant, ity att varje människa har minst två sidor och det beror på vilken som har överhanden när man råkar träffa på dem. Right?
Därför kan någon som inte är så trevlig kanske verka hemskt trevlig när ni båda pratar om något som ni båda två tycker om.
Och sedan, lite senare så kanske ni byter samtalsämne och det visar sig att ni står så långt ifrån varandra att det du gillade inte längre spelar någon roll, för du bestämmer att den inte så trevliga sidan är den som du tänker etikettera personen med.
Eller så bestämmer du dig för att överse med den otrevliga sidan och fokusera på den trevliga. 

Vad det handlar om är väl att vi bestämmer oss, tror jag. 
I helgen pratade Fimpen och jag över lite öl och whiskey om Bukowski, att rekommendera honom är lite svårt, för om någon frågar om han skriver bra så svarar jag tveklöst ja.
Men sedan beror det ju på vilka böcker folk vill läsa. Han är inte trevlig att läsa hela tiden men han har ett språk som får en att vilja läsa även om det är rent för jävligt mellan varven.

Ibland är han en riktigt gubbsjuk gammal gubbjävel och ibland är han en människa som stannar upp och reflekterar över vad han håller på med, ibland är han ogin, elak och knappast någon som man skulle vilja ha i ett möblerat rum med mindre än att möblerna var fastspikade, ibland skriver han den finaste poesi som smyger in i hjärtat på dig medan du mumlar orden för dig själv och nickar sakta.

Ibland är han långtråkig och fastnar i att tugga om saker och ibland är han så våldsamt rolig så att du skrattar högt.
Ibland vet han precis vad han håller på med och ibland har han inte större mål för dagen än att ta sig ur sängen.

Jag tror att jag vet varför han är så bra.
Han är förbannat mänsklig och jag tror att han är du och jag.

4 kommentarer:

Lippe sa...

Nu blev jag nyfiken på vad jag skulle tycka!

Shirouz sa...

Ja, jag tror att han är en sådan här som det är svårt att inte tycka något om.

Baronessan sa...

Den där känner jag inte till. Var tvungen att googla och där stod det ju till och med att han har skrivit: "en snuskgubbes anteckningar".

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jajemen, han har nog skrivit om det mesta tror jag, en förbannat intressant författare i mitt tycke. :)