torsdag 20 mars 2014

Geten Berta och jag.

Avdelningen 'kulinariska maträtter'....
Igår bestämde jag mig för att steka getost, som jag doppade i ägg och panko.
Panko är ett japanskt ströbröd som gör saker och ting krispiga när de steks.

Jag var inte riktigt säker på det här med getost, men i enlighet med min filosofi med minimajsen som jag ständigt testar bara för att se om jag tycker om det eller inte, så tänkte jag att, vi testar väl lite getost och får se om jag tycker mer om det än sist.

Kan meddela herrskapet att det gör jag inte.

Det här kan komma som en total överraskning för er, men saken med getost är just att det smakar väldigt mycket get.
Medan jag tog en tugga och slöt ögonen för att riktigt få en full matupplevelse så såg jag i andanom en get som långsamt malde med käkarna, där hon stod i stallet, jag döpte henne raskt till Berta, för jag kunde se att detta var en Berta-get med långt stiligt skägg och vassa horn.
Jag fann att jag föredrog min vision av geten Berta mycket mer än osten som Berta hade producerat.

Inte bara smakade det get, det doftade get i hela köket, så vida pass att katterna kom och sniffade misstänkt i köket och jag hörde lillkatten säga till gammelkatten "Vad gör hon för något? Det där luktar värre än något jag någonsin producerat i kattlådan!"

Så, ingen hit, men getostälskare skulle säkert tycka att det var gettegott.

7 kommentarer:

Cicki sa...

Synd jag inte var där. Jag hade gärna ätit upp den och du hade sluppit.

PS. Jag gillar minimajs också. Jag vet, jag är en konstig jäkel....:-)

Kalle Byx sa...

Håller med dig.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
då vet jag vad jag ska bjuda på om vi träffas någon gång :D

Shirouz sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, geten Berta får ha sin ost för sig själv ett tag nu, till nästa gång jag provar. :)

Baronessan sa...

Gillar både getter och getost!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jag tror att jag tycker mer om getter än vad de gör. :)