söndag 16 mars 2014

Det har blivit större men så är det ändå mindre, hur fan går det till?

Jag känner mig som Kristina "Karl-Oskar, jag tyar inte längre!" här där jag sitter och försöker att smälta all information om mobiler.
Mina ögon behöver bara snudda vid vad en mobil kan tänkas göra för att min hjärna ska börja sjunga "trarajrajraj" eller så känns det som att min hjärna tog emot informationen, gäspade stort och sedan sade "Nääää, så trööööööttt jag blev, nattinatti!"

Jag är i vanliga fall inte utomordentligt trög, men när det kommer till tekniska fakta så är det som att försöka äta soppa med sked.
Jag läser och jag läser och jag läser och ögonen blir fyrkantiga och jag tänker "Vad fan är det?" och "Vad fan är det bra för?" och "Vaaa?!"

Det enda jag kommit fram till är att jag inte vill ha spotify i min mobil. Jag har inte för inte sett till att jag har högtalare som kan krossa väggar om det till äventyrs skulle behövas.
Jag vill inte ha någon annan röst i mitt huvud när jag är ute och går, det räcker så bra med min egen och den vill inte ha konkurrens.
Jag vill ha en som har en så stor kb så att jag kan plantera mina fingrar som faktiskt inte alls är som små prinskorvar även om senaste gången när jag försökte med en modern kb fick mina fingrar att kännas som så.
Efter tjugo minuter hade jag lyckats stava till två ord om jag minns rätt, sedan såg jag antagligen helt vildögd ut och vännen som lånat mig sin mobil sa "Så ja, så ja..." och tog mobilen ur mina händer.

På min nuvarande mobil så har jag plektrum (jo, det har jag.) som jag kan peta på bokstäverna med och en kb som är värd namnet. Inte en sådan där bokstäverna är hopträngda som om de står i kö på systembolaget fem i sex före midsommarafton.
Nu för tiden verkar allt så smått. Kanske har det att göra med att min syn inte är vad den varit nu när all text på innehållsdeklarationer är skriven med myrstil.
Vad hände med big is beautiful, höll jag på att skriva, men så kom jag ju på att mobilerna var ju så små, så små förut, (efter att de varit lika stora som en ordinär tegelsten) och sedan nu har de blivit större men ingenting inuti dem är ju större utan mindre? Jag begriper det inte. Eller så behöver jag konstant förstoringsglas häftat vid pannan.

Nej, vet du, jag tror att jag gör som jag själv föreslog på facebook, jag anordnar en fin brasa och så slänger vi alla mobiler i brasan och går tillbaka till runstenarna igen.

Tänk vad tid det skulle spara, inga meningslösa konversationer skulle vi tvingas lyssna på. Du vet, som i kön i varuhuset när damen framför säger "Jag är på ica. Jo. På Ica. Kommer hem om tjugo minuter. På Ica sa jag. Jag har köpt mjölk. Den feta. Två liter. Är snart hemma. Puss. Jag sa "Puss!" PUSS sa jag!"
Sådant skulle vi slippa. Någon mer som vill ha en runsten, upp med handen.

11 kommentarer:

Cicki sa...

Nej, jag vill inte ha en runsten. Jag är väldigt kär i min iPhone. Och jag har gärna en annan röst i mina öron. Jag har köpt extra bra hörlurar för att få bra utbud när det gäller musiken. Fast ingen spotify utan egen inlagd musik.

Jag har också fingrar som små prinskorvar. Så jag vet vad du snackar om att svära ve och förbannelse över små tangentbord. Men ska få ett tips av mig. Köp en pekpenna. Det var det bästa jag kunnat göra. Jag t o m köpte fyra för att kunna drälla dem omkring mig. Du vet, ungefär så där som man gör med läsglasögon från Rusta....:-)

Kalle Byx sa...

Hon på Ica alltså. Det var såna som hon som fick mig att tveka att skaffa en mobil. Men nu sitter jag där och fingrar som alla andra fast jag är lika oteknisk som du. Vet inte ens vad en kb är men det framgick av sammanhanget.

Shirouz sa...

Nämen Cicki,
inte ens en liten liten runsten? ;)
Jag har förstått att det är en bra telefon, jag slutade mitt sökande igår någonstans efter att jag var helt utmattad av tekniska bedrifter som telefonerna kunde göra och tänkte "Äh, vad fan, den här funkar ju..." även om jag har rispor på den så jag knappt kan se vad det står. Får ta nya tag en annan dag och se om jag kanske hittar något.

Tack! Vet du, en av de telefonerna jag tittade på hade en pekpenna och jag tyckte att det verkade väldigt praktiskt, om man kan använda det till andra också, då är det ju löst :)

Cicki sa...

Nu är jag ju ingen expert på det här med mobiler. När vi bytte telefoner för ca två år sedan så tog vi ett familjepaket. Då fick man en iPhone och en Ericsson. Jag hatade min Ericsson från första dagen och längtade efter min gamla kära Nokia som vi för säkerhets skull hade sålt. Jag vande mig så småningom men det fanns alltid något att reta sig på. Ibland lånade jag Mats iPhone och kände att den passade mig. I höstas skulle Micke, Mats äldsta son, sälja sin iPhone. Det var en nyare modell än Mats telefon. Så vi köpte Mickes telefon och jag tog Mats gamla. Min Ericsson sålde vi med ett glatt humör. Jag är jättenöjd med min iPhone nu och kan inte tänka mig att byta.

Anna-Karin och Stefan köpte varsin Samsung android. Stefan har väl varit rätt nöjd med sin men Anna-Karins har trasslat hela tiden. Hon har haft en inlämnad ett antal gånger men det blir inte bättre. Om de haft otur eller inte vet jag inte. Det finns folk som är nöjda med Samsung. Kanske beror det på olika modeller.

Så jag rekommenderar en iPhone. Nu är det ju 5:an som gäller. Jag har en 4:a och Mats har en 4S. Sedan ska visst Sonys nya vara bra men den är ju svindyr. Mer än så här kan jag inte hjälpa dig. Lycka till i mobilträsket....:-)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
samma här, min första mobil fick jag "ärva" av en vän för att ha ifall jag skulle komma bort mig i skogen, jag sa att jag inte kunde begripa vad det skulle göra för nytta att jag hade en telefon då ändå, eftersom det enda jag skulle kunna göra var att ringa och säga "Hej, jag är vilse!" Men tydligen kunde man spåras då även om det var innan telefonerna hade gps.
Det är skönt att höra att fler än jag är otekniska måste jag säga, ibland känns det som hela världen är med i teknikens framgångar och jag går kräftgång. :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
hm,intressant, jag undrar om iphone vore något för mig då, jag har nokia själv och har alltid tyckt om de telefonerna, eller så mycket man kan tycka om en telefon, men nu har visst Nokia något som kallas windows som operativsystem eller vad det kallas...Men samsung är billigare (tror jag att jag läste mig fram till innan hjärnan gick och lade sig och sa nattinatti), jag vete fan, jag skjuter upp att försöka bringa ordning i det. Skulle jag få tag i ett måndagsexemplar skulle det nog sluta med att telefonen gick till återvinning, jag har så lite tålamod med sån't där. :)
Och tack, jag behöver all lycka till jag kan få i mobilträsket, det är ett som är säkert. :)

Baronessan sa...

Runsten tack! Mobiler är ett helvete. Telefoner är ett otyg. Särskilt hos mig (som inte gillar att prata i lur) där ingen av telefonerna fungerar ordentligt. Halva konversationerna jag har går ut på att jag ska lyssna på vad folk säger om att man inte kan ringa/prata med mig för att telefonerna inte fungerar ordentligt. Jag blir så trött!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
runsten på väg! Jag håller med, det är ett jävla otyg. Håller dina telefoner fortfarande på att inte uppföra sig som telefoner? Du borde ha medalj för att du orkar med dem, tycker jag. Hoppas att de ordnar till det där på telebolaget snart!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
runsten på väg! Jag håller med, det är ett jävla otyg. Håller dina telefoner fortfarande på att inte uppföra sig som telefoner? Du borde ha medalj för att du orkar med dem, tycker jag. Hoppas att de ordnar till det där på telebolaget snart!

Baronessan sa...

Telebolaget vill bara att man ska springa runt i huset med telefonen i högsta hugg och kolla mottagning. Sen ska vi ändra på inställningarna och sen funkar det inte ändå. Den s.k. fasta (som nu är trådlös) åker ut inom kort. Där ringer det nästan bara försäljare. Vad gäller mobil så säljs dom med öppna armar, men när det inte fungerar så är man pestsmittad. Röksignaler är att föredra!

Shirouz sa...

Låter som ett jäkla Sisyfos-jobb, kan förstå att du kastar ut den fasta telefonen. Jo, jag har ju märkt att det står sådana där telefoninkastare lite varstans och är hur beredda som helst att 'ge' en mobiler, jag hastar förbi dem som vanligt och har fortfarande inte kommit till skott med en ny mobil. Att säga att jag drar mig för det är en underskattning.