lördag 18 januari 2014

...vem vet, kanske var jag en superhjälte?

Jag tänkte på saker man gör och inte gör nu för tiden,
som att gå ut och ställa sig i snöfallet och räcka ut tungan och vänta på snöflingorna.

Visst, jag skulle kunna göra det, men det är inte lika "nära" till det som när jag var barn.
Inte lägger jag mig och gör snöänglar heller, jag är för bekväm och snö är kallt.
Inte klättrar jag i träd heller så det stör, jag är numera inte nästan släkt med Tarzan som jag var när jag var barn och verkade ha satt  en ära i att ge mina föräldrar  hjärtsnörp när de såg mig uppe på skjultak, murar eller högt uppe i träden.

Inte glider jag nonchalant nerför isiga backar heller. Nej då, jag tar mig ner, lugnt och försiktigt allt medan jag tittar efter nästa träd att ömt omfamna i fall jag får lite för hög fart.

Och inte sätter jag mig i en pulka och låter någon dra mig runt kvarteren som när jag var barn.
Ok, att jag inte gör det är enbart praktiska skäl, när man kommer över ett visst antal cm och kilo så erbjuder folk sig helt enkelt inte att dra en pulka med en lagom dam i lagom ålder.
Det är synd, det.

Inte pallar jag äpplen heller, det är liksom ingen vits med det när jag inte är säker på att jag är snabbare än äppleägaren.
Annat var det i min barndom, när jag tänker tillbaka så framstår jag som ett under av spänst och fart. 
Som jag sprang och klättrade och i största möjliga mån tänjde på gränser, nej, glöm det, det fanns inga gränser.
En tanke slår mig.
Kanske var jag en superhjälte då?
Och nu har jag råkat på kryptonit av något slag?
Tanken svindlar, eller hur?

4 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Ja vad dum man är.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, det känns så.

Baronessan sa...

Jag brukar ofta tänka på när man gick i skolan (sisådär 9-11 årsåldern) och sprang ut vareviga pyttelilla rast för att hoppa twist! Hopp, hopp, hopp, hopp... och inte blev man ens andfådd! Vart tog den spänsten vägen?
Men jag tycker nog ändå att någon kunde dra dig runt lite i en pulka!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, det är ju inte klokt när man tänker efter, man sprang ju hellre än gick och var allmänt energisk, man kanske gjorde slut på all energi där och nu har man inte fyllt på?:D
Jag tycker också att någon kunde dra runt mig på pulka, det är inte för mycket begärt! :D