söndag 12 januari 2014

Vad fan var det som hände?

En post om dagen. 
Eller något sådant, tänkte jag.
Jo, vet du, jag har tänkt på två saker på sistone....

Den första som jag tänkte på nu sist är en gång då jag var vid Kiviksgraven....
Om du inte sett den så föreslår jag att du googlar på den.
Klar?

Ok, bra.

I alla fall, som du nu sett så är den tämligen magnifik och ser du den där lilla öppningen på en av bilderna?
Där går man in till gravkammaren.


Sedan när du kommer in är det som ett litet, litet rum och där står gravhällarna, det är ganska mörkt i rummet, eller var i alla fall när jag var där. Om solen skiner in så är det nog lite mer upplyst. (och här säger du "Nähä?!" och låter lika ironisk som jag brukar göra när folk tvunget ska upplysa mig om självklarheter.)

Så, där stod jag, inne i det lilla rummet och tittade och där kommer en man in.
Han har kameran uppe och det första jag egentligen märker av honom är ljudet, "klick, klick, klick" och sedan blixtrar det oavbrutet allt medan han arbetar sig runt graven.

Fort går det också, säga vad man vill, effektiv är han, en bild på varje gravhäll och sedan ut igen.

Kvar står jag med blixtar framför ögonen och undrar "Vad fan var det som hände?"

För, jag begriper inte, in och ut som en avlöning på ett konto där det ska shoppas i expressfart och jag undrar, åker han hem och tittar på sina bilder sedan och vad har han att berätta, kan han säga något om stämningen där inne eller han hann ens känna någon stilla förundran?
Han var ju inte ens där.

6 kommentarer:

Lippe sa...

Som en glupsk hund som sväljer en tillkastad godbit hel. Inte fsn kände hunden smaken? När jag var liten trodde jag att hundar hade sina smaklökar i magen ;)

Kalle Byx sa...

Tror jag förstår. Tycker det är ett fasligt fotograferande i stället för upplevande nuförtiden.

Shirouz sa...

Hej Lippe,
smaklök i magen!!! Suveränt!!!! :D

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, precis och man undrar ju om de överhuvudtaget är där de är.

Baronessan sa...

Men nu kan han visa för alla att han varit där... fast inte riktigt.

Shirouz sa...

Hej Baronesssan,
japp, varit där men inte insupit någon lokalfärg alls :)