tisdag 8 oktober 2013

Jag mumsar, jag.

Hej, nu var det ett litet tag sedan sist, jag har varit strängt upptagen 
med att läsa tuggummiböcker på sistone.
Redan vid första meningen nickar jag gillande när jag läser "hennes korpsvarta hår och superblå (nåja, det var något med blått) och känner hur hjärnan hoppar upp i mysfåtöljen och slår sig till ro.
Sedan följer jag hjältinnor och hjältar så det står härliga till, allt medan de forcerar (läs "vindlar sig fram och har konstiga förvecklingar, gråter tårar och dricker sig drängfulla) sig fram mot ett bröllop.
En sak är nämligen viktig att veta; varje chicklit (för det har jag bestämt) med högaktning måste ha ett bröllop med i sidorna. Minst.
Det ska ha drömts om bröllop sedan flickan (inte mannen för han är lite som en skygg hingst och stegrar sig och blir lite orolig, ungefär som om han är under attack av moskiter) när han  hör om bröllopsplaner, ända tills den dag då BAM! han förstår att just den kvinnan är den rätta kvinnan och han vill tillbringa resten av sitt liv med honom, till sina vänners skepsis (för han är givetvis charmig som sju osvåra år och har varit en barernas Casanova).

Sådana böcker simmar jag omkring i och jag gottar mig åt klichéerna som står som spön i backen, kvinnorna bär gärna kjol och drallar vin och gråter i chokladaskar (det får mig faktiskt att skygga lite, ett sådant slöseri med choklad, va?) och så tar de sig själva i kragen och spottar upp sig och tar på sig sina högsta stiletter och mejkar upp sig och blir otroligt vackra igen. (Fast det vet de inte riktigt för saken är att varje hjältinna med självaktning har inte mycket självförtroende och kan inte riktigt se sin skönhet själv, detta är mycket viktigt, men vi ivriga läsare vet att hon har hasselnötsbruna ögon och ostyrigt brunt lockigt hår (som blir ostyrigt som fan i regn, vilket hon beklagar högljutt, fast vi alla vet att det är charmigt som tre troll över en bro. Jo, tre troll över en bro är charmigt).


Och jag njuter faktiskt av varje sekund.
Sluten är lite hopkomna i hastighet och är alltid lyckliga och jag slår ihop böckerna med ett nöjt pip för jag har fått precis vad jag vill ha, lite klichéer och softläge för hjärnan. 

Sedan sträcker jag mig efter nästa och mumsar i mig den boken också.

10 kommentarer:

Lippe sa...

Typ böcker av Marian Keyes? ;)

lilah sa...

Ha ha ha, hjälp - sånt orkar jag inte med! Men det är ju en väldig tur, för då får du ju ha dem för dig själv och frossa i lååång tid! :-D

Gubben sa...

Underhållande - som alltid!

Har just köpt boken "Kaffe med rån" - tror inte att tanterna där gråter i chokladaskar :D

Kalle Byx sa...

Tuggummiböcker! Klichéer som spön i backen. Härlig beskrivning rakt igenom men jag tror jag avstår.

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jajemen men hon har tappat taget lite på sistone, så nu grottar jag ner mig i lite andra författare, har hittat en (som är två) och heter Josie Lloyd och Emlyn Rees just nu.:)

Shirouz sa...

Hej Lilah,
ja, jag får ha dem helt för mig själv, igår hittade jag en till på second-handen jag frekventerar så jag är så nöjd så :)

Shirouz sa...

Hej Gubben
och tack :) Jag googlade boken, tror jag får skriva upp den på läslistan här :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, jag läser för oss allihop tror jag. :D En vacker dag kanske jag skriver en själv :D

Helén sa...

Tack för att du fattar ❤️

Shirouz sa...

Hej Helén,
självklart :)