lördag 31 augusti 2013

Inte ens att choklad är gott är hugget i sten..

Jag tog cykeln imorse för en motionsrunda, jag tycker att man tänker så bra när man plågat sig så pass att huvudet känns helt tomt. Inte just då, när allt som finns är nästa tramptag och nästa andetag, men när man kommit hem och avlägsnat sig från väggen som man ömt lutar sig mot medan man flåsar som en någorlunda uppretad älg.

Min conclusion (jajemen, jag vet att det finns ett svenskt ord för det, men jag kan ta mig fan inte hitta det i hjärnan just nu) är att jag tycker helt enkelt att ingenting ska vara hugget i sten.

Cementerade åsikter är det tråkigaste som finns. Jag menar, jag vet aldrig riktigt vad jag tycker; förutom en del saker som är inristade i sten, t ex;
Choklad är alltid gott.

Hm...
Nej, jag måste faktiskt ändra mig där... En vacker eftermiddag för några månader sedan gjorde jag en chokladkaka som Jamie hade recept på.
Det var choklad, digestive, biskvier och så mycket nötter att alla ekorrar på den här sidan jordklotet grät.

Sedan skulle chokladkakan avsmakas.
Det var så sött.
Så sött...
Och så mastigt.
Det var som att försöka äta en tegelsten med choklad.
Jag kände mig som en känguru bärande på tre känguru-ungar när jag reste mig upp efter första smakbiten och lullade iväg till soffan för att ta igen mig.

Nästa dag hade jag repat mod igen och smakade kakan. 
Samma resultat infann sig.

Det är första gången jag gett upp när det gäller att äta choklad. Jag skänkte bort en bit till Kia, som också fick ge upp. Hennes barn gav upp.
Aldrig har vi stött på en sådan chokladkaka förut.


Chokladkakan stod kvar i kylen ett tag, jag blängde på den varje gång jag öppnade kylen och den blängde tillbaka.
Vet du vad jag gjorde?

Jag slängde den.

*lyssnar till det kollektiva ropet av fasa*

Jo, jag vet...
Det är förskräckligt och finns det någon choklad-domstol så skulle jag bli dömd till att skrapa bubbelgum på trottoarerna här i stan.
Så, nej, inte ens att choklad är gott är hugget i sten.




6 kommentarer:

Baronessan sa...

Om Jamie är den som heter Oliver i efternamn så undrar jag: innehöll den olivolja? Han brukar ju dränka allt i olivolja vare sig det behövs eller inte.
Är detta för att han heter Oliver eller kan det vara för att olivfirman förser honom med klöver i stora högar?
Tänka sig att slänga en chokladkaka! Jo, men man kan det. Jag är en av få kvinnor som inte är ett chokladfreak så jag är inte förvånad. Men... det kanske mest berodde på nötterna!?

Kalle Byx sa...

Choklad ÄR gott och man tänker bra när man springer också tycker jag.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jajemen, det är den samme. För en gångs skull innehöll den inte olivolja, utan vanligt smör. Jag har funderat på det också, troligen har både namnet och sponsring något med det att göra, jag tänker att det är tur att han inte heter "Ister" i efternamn för då hade han aldrig fått en show på tv :D
Är du inte ett chokladfreak? Blir ju genast nyfiken på vilken godislast du har då? Jag är fanatisk när det kommer till choklad och har fortfarande inte riktigt smält att jag faktiskt slängde den. Kanske har inte mitt magsystem heller smält kakan, skulle inte förvåna mig, för den var något i hästväg, jag tänker här att det kanske var nötterna som hade något att göra med det också. Helt sanslös kaka, var det..

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, för det mesta är det kanongott, jag kan inte tänka riktigt när jag motionerar, det blir totalt vaakuum i mitt huvud, men sen, när jag kommer hem, då går hjärnan i spinn. :)

Baronessan sa...

Jag är så underlig så jag har inte så många sötlaster. Jag är mer en chipsfantast. Men ska jag äta godis så blir det gärna något segt och surt. En favorit jag har är icemint men den finns knappt längre så den får jag vänja mig av med. Däremot är jag vansinnigt förtjust i vispgrädde och det ska jag ju inte äta över huvud taget! Varför kunde man inte bli en sån som bara längtar efter morötter?

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
du är totalt min motsats i gotte-branschen, segt och surt undviker jag, men chips slinker ner, vispgrädde är ju kanongott, det tycker jag om, mycket, och glass! Ja, tänk om man kände att man verkligen ville ha en morot eller några salladsblad för att festa loss, så billigt och bra för en det hade varit :D