söndag 9 juni 2013

Vad tittar du på?

Jag satt med en vän igår och språkade så vackert, ämnet kom in på jeans och hon sade 'De här är ju gamla och de blir ju vida från knät och neråt, de är ute."
Jag tittade på henne och sa 'Det kallas bootcut och de senaste jag köpte var sådana... Vad är det som är inne nu då?'
Och hon svarade 'Sådana som är tighta hela vägen....'
Och jag lyfte upp ett ben och sa 'Sådana här? Är jag inne? Helvete också!' och fortsatte sedan 'Men hur vet du det? Vad som är inne och ute?'
Varvid hon sa 'Men det ser du ju på folk på stan?'
'Vad då på folk på stan?' sa jag och såg antagligen ut som ett frågetecken.
"Jamen, vad folk har på sig?'
"Vad folk har på sig?! "
"Ja, vad de har för kläder, det ser du väl?"
"Men jag tittar väl för fan inte på vad folk har på sig!" utbrast jag.

För det gör jag inte. Däremot, vet du vad jag tittar på? 
Folks ansikten. Mycket och gärna. 
Det tittar jag på.
Och i det går inte så mycket mode. Eller det kan det göra, ibland ser man folk som ser nystrykna ut i ansiktet, som ett vitt papper som väntar på att bli fyllt med bläck. Sån't är tråkigt. Man undrar vad det är de har raderat. Och vad de ska fylla det med.

En del noppar bort ögonbrynen och målar dit svalvingar så att de ser konstant förvånade. Det tycker jag ser intressant ut och undrar hur de tänkte där.
En del är som mig som aldrig frivilligt skulle sitta och rycka dän ögonbrynshår för att 'forma en perfekt båge' (det där har jag läst mig till) och en del kan noppa ögonen utan att det syns men ser snyggt ut. Har en vän som är fena på det. 
Själv är jag för lat. Hade jag varulvsögonbryn kanske jag skulle göra ett försök att ansa. Kanske. Eller också skulle jag ligga på lur i någon buske och skrämma folk.
Inte på ett otäckt sätt, mer lite skämtsamt så där. 
För övrigt, jag tänkte så här, vad tittar du på, när du tittar på folk? Hm?

6 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Ansiktet. Först ansiktet. Sen tittar jag både här och där.

Cicki sa...

Handväskor, så klart. Vad trodde du?

Shirouz sa...

Jag glömmer nog här och där, såvida folk inte har något väldigt speciellt på sig. :)

Shirouz sa...

Handväskor? Det var något nytt, det har jag aldrig lagt märke till, det måste jag ta en titt på själv :)

lilah sa...

Hm det var en intressant fråga. Det är nog olika i olika situationer. Och beroende på avståndet. På längre håll tar jag nog in helheten på nåt sätt. På närmre håll kanske ansiktet. Kanske. Men det kan nog variera från dag till dag beroende på vad mitt undermedvetna går o tänker på. Men kläderna lägger jag nog minst märke till - om de inte är extrema på något vis.

Shirouz sa...

Hej Lilah,
jag tror att jag aldrig ser folk på längre håll egentligen, det är nog först när de kommer i närheten jag börjar titta på deras ansikten.
Kanske låter märkligt att säga att man inte ser folk på längre avstånd men då är de för det mesta inte urskiljningsbara så jag tror att jag på något sätt inte tar in dem förrän de är nära.