måndag 18 mars 2013

"Kommer Tarzan hit får ni leka tyst!"

Den här morgonen började jag med se på reklam.
En firma talar vänt om för mig att det är 'äkta vanilj' och 'äkta choklad' i deras produkter. 
En annan talar om att om man färgar håret med deras produkter så blir det 'naturligt' blont.

Jag kommer ihåg när reklamen var värd att se, jag.
Som barn såg vi alltid till att komma till biografen så att vi inte missade reklamfilmerna, spänt åsåg vi allt som reklammakarna tyckte att vuxna skulle köpa, (ja, det här var på den tiden innan reklammakarna förstått att kids är en köpstark grupp...) och när ljuset äntligen släcktes så ylade vi som prärievargar.

Händerna åkte ner i godispåsarna och vi slet upp ett jenka-tuggummi och blåste frenetiskt i tuggummipappret.
Sedan kom han...
Tarzan!

Hela salongen, som jag minns det, var full av småungar som levde sig in i äventyret med hull och hår, när Tarzan stod på en gren och slog sig för bröstet och vrålade 'Aiaiaiiiiiaaaa!' mässade vi ungar tillbaka, de modigaste ställde sig upp och vrålade i stolen.

Apan, Cheetah var en stor favorit, men vi var alla rörande eniga om att den där Jane, hon var helt onödig i handlingen.
När filmkyssen kom dränktes den romantiska musiken av ett ton ungar som samfällt vrålade 'Buuuuuu!' och sedan när ljuset tändes vinglade vi ut, Tarzanstärkta till kropp och själ.

Både min vilda far och jag minns dagen när jag introducerade Tarzanvrålet vid middagsbordet. Min far som inte var lika kulturellt bevandrad som sin dotter stod vid spisen när jag, där jag satt vid tallriken bestämde mig för att det behövdes minst ett tarzanvrål för att besegra de gröna ärtorna som låg på min tallrik.
Sagt och gjort, jag fyllde strupen och ylade för kung och fosterland 'Aiiiiiaaaaiiiaaaa' samt slog mig för bröstet.
Min far gjorde ett stående roterande höjdhopp vid spisen och skrek 'Vad händer?!'
"Tarzanvrål." sa jag lugnt.
Antagligen hade jag skrämt min far rejält för det som kom ur hans mun var 'Det ska du veta, att kommer Tarzan hit, så får ni leka tyst!"


4 kommentarer:

Lippe sa...

Hahaha!!

Helena sa...

Hahahahahaha!! :D

AprilSus sa...

Hahah!!! Känner igen de där bio besöken då man absolut inte ville missa reklamen.
Jag uppskattar även reklamen i TV:n, men inte för innehållet, utan för de ger mig bra tillfällen att röra på min stela kropp. Därför undviker jag att titta på filmer på SVT och att gå på bio. ;)

Ha en fortsatt fin måndag!
Kram!

Shirouz sa...

Hej AprilSus, ja, tänk, det var en av höjdpunkterna :D
Vet du, det gör jag med, då brukar jag ge mig av ut i hallen eller köket för att sträcka på mig :D
Hoppas du hade en bra måndag, min måndag var en måndag, kram :)