torsdag 3 januari 2013

Oh, så många knappar du har!

Jag är en vansinnigt lättroad människa. Kanske därför jag sällan är uttråkad.
Nu har jag (ok, grannarna och jag) fått en ny tvättmaskin.
Jag nalkades den med försiktighet;
"Oh, så många knappar du  har..."
"Ja," sa tvättmaskinen, "det är för att du ska kunna välja precis hur jag tvättar din tvätt."
"Och så fin display, sedan...' mumlade jag.
"Ja, det är för att du ska kunna se precis vad som försiggår."
"Och timer!" pep jag förtjust.
"Precis, för din tid är viktig, du ska inte behöva komma ner hit förrän jag är klar."
"Den där ratten, vad ska jag göra med den?"
"Den ska du använda så att du kan välja så att jag behandlar dina klädesplagg precis så omsorgsfullt som du vill."
"Tro det..." mumlade jag.

Lade sedan in tvätten i maskinen, rattade till "speed" eftersom jag tycker att det hör ihop med min rockiga attityd, samt tog ett vördnadsfullt steg tillbaka.
Ingenting hände.
"Varför händer ingenting?" 
"För att jag kommer med en bruksanvisning som du måste läsa och sedan skriva under på två olika ställen att du har läst och förstått."
"Hm, jag kan inte göra som vanligt, bara trycka lite och sedan hoppas på det bästa?"
"Det funkar det med. Jag ska göra vad jag kan. Det är nog för övrigt bäst om det inte är för mycket människa i processen ändå." sa tvättmaskinen.

Nu sitter jag häruppe och är så spänd så att det inte är sant, när jag gick stod det på displayen '60 grader. 1.12 min.' Samt 'Don't panic'.
Eller den sista raden kanske var enbart i mitt sinne...

10 kommentarer:

Helena sa...

Det borde stå "Don't panic* på de flesta tekniska apparater...

AprilSus sa...

Länge sedan jag var in och hälsa på här, men det känns härligt att vara tillbaka. :) Jag gillar ju din humor och som vanligt sitter jag med ett leende på läpparna när jag läser din text. Ja, ibland vill jag minnas att jag skratta så tårarna rann, men det kanske kommer framöver?

Lycka till med tvättandet och knappandet.
Kramis!

Shirouz sa...

Hej Helena,
ja, varför gör det inte det?! :D

Shirouz sa...

Hej AprilSus,
kul att se dig igen! :)
Tack, alltid roligt att höra att jag kan glädja någon :)
Åh, hittills går det över förväntan, jag är mycket nöjd med resultaten. :D
Kram!

Cicki sa...

Jag har också varit i tvättstugan idag. Allt gick bra den här gången fast ibland glömmer jag att trycka på knapparna och då blir det inte tvättat. Det har jag i alla fall lärt mig.....:-)

HelenS sa...

Med den där sagolika inledningen hade jag förväntat mig att tvättmaskinen skulle äta upp dig :)

Men den verkar ju ganska beskedlig trots allt. Och gör förhoppningsvis sitt jobb till belåtenhet även i fortsättningen.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det händer här med och så kommer jag tillbaka ner till tvättstugan och blir vansinnigt irriterad. :D

Shirouz sa...

Hej Helen,
ja, det var inte utan att jag trodde det också... Mycket beskedlig och gjorde precis som jag sade, vanligtvis gör inte maskiner det, så jag är omåttligt nöjd. :)

Mångmamma sa...

Men du - är det inte dags att göra ett gästspel här snart igen!
Jag menar - hur gick det egentligen med tvätten? :)

Shirouz sa...

Hej Mångmamma, jo, det har du faktiskt rätt i, det är på tiden :)