onsdag 2 maj 2012

Var fan är vattensprutan!?

Jag hade massor med allvarliga ämnen att ta upp idag.
Men allt kom i skymundan nu när jag tillbringat ett oräkneligt
antal timmar med att leta efter vattensprutan.

Ja, den där du vet som är det enda som får katterna att lägga
märke till en (om än något motvilligt) när de gör något de inte
ska, som t ex att gräva i blomkrukorna, stå på huvudet i bokhyllorna,
slåss som galningar på golvet precis bredvid ens fötter. Sådana saker.

Vattensprutan är alltså försvunnen och jag är berövad all makt.
Vänliga uppmaningar att komma in från balkongen (speciellt till
Styre som annars gärna försöker sig på att flyga från andra våningen,
och du vet, så kan jag gärna inte ha det, det ser inte bra ut när
katter slänger sig ut handlöst i fria luften.) ignoreras totalt.

Försökte sedan med att låtsas att jag hade en vattenspruta
i handen och kramade ihop handen och fräste "pssht, pssht!"
Blev belönad med en gäspning från Styre som sedan vräkte
ut sig totalt över balkonggolvet ungefär som om han tänkte
"Där kan du stå och låtsas, kärring, bäst fan du vill."

Barbent var jag också. Hans klor känner jag till. 
Traskade därför in igen, letade ta mig fan överallt.
Ingen vattenspruta någonstans.
Tittade ut på balkongen där Styre fortfarande låg och

jäste som en trind surdeg på golvet.
Han blinkade med ena ögat åt mig ungefär som om han
visste precis vad jag gjorde och att det roade honom enormt.
Jag lyfte handen och sa "Psssht!" bara för att påpeka
att jag höll koll på honom och begav mig in i lyan igen.

Nu har jag letat överallt. Det finns ingen vattenspruta i 
hela lägenheten!
Styre fick jag in genom att myndigt gå ut och säga med
min generalsröst "Nu tar vi och flyttar på oss här!"och snabbt
peta till honom med tån samt sedan snabbt skutta undan
innan han fick fatt i mig med klorna.


Så. Var fan är vattensprutan!?
 

10 kommentarer:

Lippe sa...

Styre vet.....

Helena sa...

Klart katten blir förblaskad när du petar på honom med tårna!! ;)

Cicki sa...

VA!!! Har du ingen respekt med dig. När jag ska ha in Elvis från balkongen säger jag bara NU! och han piper till lite ynkligt och springer in. Det är faktiskt sant.

För sisådär hundra år sedan, i mitt gifta liv, hade vi en undulat. Så skulle en liten kattfröken flytta in hos oss. Och vad gör man då för att få katta att förstå att man inte får röra fågeln? Som dessutom var van att flyga fritt eller spatsera runt på golvet.

Jo, vattensprutan. Den är effektiv. Till slut behövde vi bara ruska på den för att Maja skulle fatta vinken. Och fågeln spatserade runt framför nosen på henne. Bara för att retas lite grand......:-)

Baronessan sa...

Oj då! Värsta attackkatten. Jag tänkte föreslå att han låg på den men det skulle du väl ha sett när han väl kom in. Jag är övertygad om att Styre har gömt den. Han är ju makalös den katten :)

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jo, jag tror att han gjorde det med... Den låg bakom skrivbordet.. Mycket misstänkt..

Shirouz sa...

Hej Helena,
Styre blir ju förblaskad bara av åsynen av mig ibland :D

Shirouz sa...

Hej Cicki,
lägg av!? Är han så väluppfostrad? Kan han inte komma hit och lära Styre, för han skiter blankt i mig med jämna mellanrum :)
Andra katter jag har haft har respekterat blomsprutan men med Styre är det inte direkt så. När jag väl använder den blir han urförbannad och ger igen vid nästa tillfälle, antingen genom att smälla till mig med tassen eller nafsa. Det är han som styr och ställer här, det är ett som är säkert....

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
inte utan att jag försökte titta under Styre faktiskt, för att se att han inte gömt den.. :D
Blomsprutan var bakom skrivbordet, och jag är helt övertygad om att Styre har haft en tass i spelet. :)

Laila sa...

Ha ha, ursäkta mig, men går det inte att helt sonika lyfta upp Herr Styre i famnen (om han inte kommer) och släppa ner honom på insidan balkongdörren??

Jo jag vet, det tar emot att lyfta upp en stor tung katt, och man tycker att de ska komma när man säger åt dem, men... Som tidsbesparande alternativ, menar jag? :-D

Shirouz sa...

Hej Laila,
hm, nej. När Styre inte vill gå in så är det förenat med livsfara att lyfta upp honom. Det har jag lärt mig. Man bör inte röra vid honom över huvud taget om man vill undvika blodvite... Han är inte elak, bara väldigt bestämd om att när han har rätt, så har han rätt... :)