söndag 20 maj 2012

Det här är ert fel.

Det ska ni bara veta. Nu har jag fått nog av er.
Ni har ett dåligt inflytande på mig!

Det är ert fel att mina högerknogar nästan blöder, att mina knän funderar på att emigrera till Korpilombolo, att hela min kropp ömmar och att jag doppade mitt hår i såpa-hinken.
Allt är ert fel!

Jag kan absolut inte förstå varför ni måste berätta om hur ni gör det fint på era balkonger, altaner, målar och fixar och står i.
Jag är en svag människa.
Det borde ni veta efter alla dessa år.
Jag tar intryck. Omedvetet suger jag i mig er information och
vad händer?!

Jo. Jag finner mig själv liggande som någon slags jädra ormmänniska på balkongen, med handen nerstoppad halvvägs till grannen medan jag försöker få bort all klorofyll (eller vad fan det nu är, grönt är det i alla fall) från balkongräcket.
Jag skrapar upp mina känsliga pianofingrar (ja, det går bra att hosta till lite där) när jag försöker att få bort det allra längst ner.
Jag viker mig nästan fyrdubbel för att komma in i hörnen och det enda som fattas är att någon kommer med omslagspapper och slår in mig och ger bort mig till julklapp.

Jag ligger under plaststolen och skrubbar den allt medan Styre står ovanpå den och håller ett tal till alla församlade fåglar.
Jag får såpa i håret, i ögonen, innanför t-shirten och mina jeans ser ut som om jag försökt att smygbada dem.

Och allt det här bara för att ni envisas att tala om för mig att ni gör i ordning på era balkonger. Och altaner.
Allt är ert fel.
Allt.
Och nej. Ni ska inte skriva "Men visst blev det fint efteråt?"
Jag vill aldrig mer se balkongen, så här mycket i närkontakt med min balkong har jag aldrig varit förut och jag känner nu att min sommar kommer att tillbringas i garderoben.
Så det så.
 

15 kommentarer:

Helena sa...

Åh, kan jag få dig i julklapp? Typ nu... :)

Moster Ma sa...

Sköna mäniska!!!!
Jag har en balkong där vinterns skit får finnas - lägger en duk på bordet och häller upp ett glas vin.
Där kanske någon känslig själ skulle fimna ro?

Cicki sa...

Jaja, det är ju tur att du har någon att skylla på. Det hade du inte kunnat om du inte haft oss. Så det så!

Shirouz sa...

Hej Helena,
ja, för fan, jag är rumsren men kräver choklad och öl med jämna mellanrum, bara så att du vet ;D

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
tack, åh, det där låter som ett himmelrike, jag kommer direkt :D

Shirouz sa...

Hej Cicki,
så sant så, det är tur att jag har er :)

AprilSus sa...

Ja, du kan då konsten att få till det! :D Men jag känner mig inte det minsta lilla skyldig. Några sådana blogginlägg känns jag inte vid och inte min balkong heller. ;)

Kramis!

Shirouz sa...

Hej AprilSus,
ja, det är ett helsike när arbetslusten sätter in så där. Jag hoppas bara att jag inte smittat dig i min tur nu, i så fall så ber jag om ursäkt redan här och nu. ;)
Kram!

Kalle Byx sa...

Mitt fel, jag vet.

Shirouz sa...

Jaa, fy på dig Kalle Byx ;)

Shirouz sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gubben sa...

Högtryckstvätt!

Baronessan sa...

Jag känner mig fullständigt oskyldig. Jag har inte ens en balkong. Bara en altan. Den är oskrubbad.
Själv tar jag också intryck men här blir det mest ångest av det hela. Då vill jag också gå in i garderoben.

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jaa, där har jag ju lösningen!!!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
skönt att höra, jag tyar inte med en skrubbad balkong eller altan till.
Ja, det händer det också, här med.