söndag 11 september 2011

Snusförnuftiga ordspråk dyker alltid upp när man minst vill ha dem...

...För övrigt är det inte så där jätteroligt att vara just jag, just nu.
Det är då det här kommer in, personligt och privat att skriva om, tänker man... Och så bestämmer man sig för att man är privat men inte direkt personlig.
Livet går vidare, säger man. (och ja, det går bra att läsa "jag" i stället för "man".)
You win some, you loose some. Säger man.
Man ska inte gråta över spilld mjölk, säger man också.
Efter ytterligare snusförnuftiga uttalanden till sig själv blir man trött på sig själv och vill nästan slå sig själv med en ordspråksbok i huvudet så att det blir lite tomt och lugnt där uppe i hjärnkontoret.

Men det gör man inte. Man tänker ytterligare snusförnuftiga tankar, man förbannar, man undrar och man frågar för sig själv och sig själv.

Samtidigt, någonstans så är jag fast och fullt övertygad om att i sådana här lägen måste man ta fasta på de ljuspunkter som finns.
(Och ja, du får gärna säga "Men hördu, det där är lite Pollyanna-varning på det uttalandet?"
Varvid jag säger att "Visst, men jag menar inte att man ska bli som skämtteckningen "Foten i kläm? Javisst!" med ett stort leende.)

Dock. Även om det är mörkt just nu så finns det ljuspunkter.
Sedan om man har tid över kan man lägga tid på att fundera huruvida man gjort rätt eller inte.
Det är en riktigt bra sak att sysselsätta sig med om man har gott om tid om nätterna och anser att sömn är för veklingar.
Jag kan verkligen rekommendera det.
Eller också kan man tyda sina drömmar. Som mina senaste som alla handlade om chokladaskar som alla visade sig tomma.
Det kan man göra, och så kan man fräsa åt sin hjärna "Hördu, det där var väl lite övertydligt? Var det det bästa du kunde komma på?"


Sån't kan man sysselsätta sig med. Eller också kan man lägga sig med en bra bok, choklad (som faktiskt finns kvar i huset) och nöjt konstatera efter en kvart att man läst massor och inte begripit något.
Men du vet. Det blir bättre.
Och annorlunda.
Det är det enda som är säkert.
Och att det här huset aldrig kommer att stå utan choklad.

Inga kommentarer: