tisdag 13 september 2011

Det spelar väl ingen roll!

Jag har tänkt på Thoreau ett tag nu, igår natt låg jag och retade upp mig (ja, igen) på alla som tjatar om "Men han var ju inte helt ensam i Walden!"

Det spelar väl ingen roll, för fan! tänkte jag (ja, igen...)
Tankarna han tänkte, orden han skrev, de kan ingen ta ifrån honom, sedan så spelar det väl ingen roll huruvida han satt helt själv med huvudet mot ett träd och klurade eller om han hade befunnit sig i en sauna bland sjutton sjövilda finnar som idkar bastubad!?
Eller hur?

Och nej. Han var inte i någon sauna. Vad vi vet. Och det hör inte hit.


Vad vi däremot vet, (eftersom alla vet att jag har rätt, ständigt och jämt) är att han var en cool katt.
Vad vi också vet är att han sade "Things never change. People do."
Vi vet också att han frambringade ett stort leende på mig när han skrev om pressen och anmärkte att man skulle låta bli att läsa sådant för mycket.


Dessutom var han polare med Ralph Waldo Emerson, en till cool katt.
Det är om honon bland annat rabaldret är, "Gick inte Thoreau dit och åt?" och så vidare.


Huvudsaken är att Thoreau åt så att han inte höll på att svälta ihjäl och blev tvungen att gnaga bark från träden.
Hade han varit tvungen till det hade han inte kunnat skriva Walden och inte heller inspirera människor.
Eller hur?

5 kommentarer:

Lippe sa...

Har du läst boken? Jag vet vad det är och vad den handlar om men jag har inte läst den. Kan tänka mig att vissa delar om motstån och uppror mot orättvisor och dumhet tilltalar dej ;)
Men det här med att leva så enkelt som möjligt ligger inte för mig! Jag vill ha modernt och bekvämt! Jag har bott med utedass och vedspis och det gick bra då men inte vill jag ha det så igen!
Miljötänket finns här men sträcker sig inte mycket längre än till sopsortering.
Finns mycket att fundera på...får väl göra det över en öl någongång ;)

Gubben sa...

Nä, det spelar nog inte någon roll. Men ändå :D

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jo, jag har läst den, och du har alldeles rätt, de delarna om motstånd och uppror tilltalar mig ;)
Sen gillar jag hans naturbeskrivningar och hans funderingar om materialism, i det stora hela tycker jag att han var en klurig gubbe, smått vanvördigt uttryckt måhända.
Och jag håller med dig, jag vill inte heller ha vedspis och utedass mer än på landet, en del bekvämlighet är absolut inte av ondo. :)
Och absolut, det är ju kärringfest i helgen, har du glömt det? :)

Shirouz sa...

Hej Gubben!
Kul att se dig, det var länge sen,
och ja, men ändå :D

Lippe sa...

Klart att jag inte glömt!! Laddar för fullt! :)