måndag 8 augusti 2011

vari jag skapar kaos och finner det gott...

Sitter till min egen häpnad och är helt i kapp.
Både med att läsa bloggar, så där att jag kan klatscha lite otåligt med tungan och säga till mig själv "Varför uppdaterar ingen?" samt med det livsviktiga tömmandet av kor,  drickning av kaffe och belåtet konstaterande att det absolut inte går att putsa fönster när det blåser halvannan jävel som vi brukar säga här.

Igår hade jag dessutom en snilleblixt när det kom till glasbordslådan. Jag har lagt i en massa stenar, snäckor och även lite, lite sand, allt placerades i prydliga rader (jag vete fan vad som kom över mig) och sedan satte jag mig ner och konstaterade att mitt jobb inte var av godo.

Har funderat så smått på vad som är fel, men igår, när jag klappade trinda magar medan jag städade så slog det mig.
"Varför försöker jag bringa ordning som om det hela utspelades på ett museum, när jag är en stor vän av kaos?"
Eller, "vän" och "vän"...
Det är inte som så att jag ständigt söker kaos, men kaos är väldigt förtjust i mig och söker gärna upp mig allt emellan och däremellan.
Det är inte heller som så att jag vant mig vid kaos, för kaos fungerar nämligen så fiffigt att man aldrig blir helt van vid det.
Dessutom har ju kaos så många olika uppenbarelser så det är helt omöjligt att tro att man ska kunna möta det med en blasé uppsyn och säga "Åhå, lite kaos på väg, tror jag."

Kan man det, så är det inte kaos.
Tro mig. Jag vet.

Alltså, efter denna uppenbarelse så kastade jag mig som en någorlunda knubbig osmidig panter över glaslådan, stoppade in tassarna och rörde om så att det stod härliga till i lådan.
I ett ögonblick av inspiration ryckte jag några fjädrar från några skator som flög förbi (nej, det gjorde jag givetvis inte, utan jag tog lugnt och sansat några fjädrar som låg i bokhyllan) och singlade ner dem lagom nonchalant i lådan också.

För säkerhets skull så skakade jag lådan.
Och:
Voila!

Nu ser det ut precis som det kaos som kan råda på en strand, ett sådant kaos som ser lugnt ut, du vet?
Jag är mycket, mycket nöjd!

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Låter fantastiskt! Skulle jag ha sett ett bord med den ordningen du beskrev från början skulle jag nog - när ingen såg - knuffa till ordentligt ;)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, och du hade gjort mig en välgärning, för det såg för jävligt ut förut :D