tisdag 16 augusti 2011

Vari jag konstaterar att jag är inte vilken idiot som helst...

Efter all grisdramatik så var jag tvungen att dra mig tillbaka ett tag och andas i lugn och ro, som ni säkert förstår.
Annan dramatik som också hade att göra med grisar var rostbiffen som skulle marineras i soya, olja och vitlök.
Testade först med blommig rapsolja och soya.
Herregud så äckligt!
Drog fram olivoljan. Soyan. Vitlök.
Och: Bläää!

Min min efter avsmakningen gav nog uttryck för stor förvåning, besvikelse och en vild lust att köra tungan i 40 grader kulörtvätt för att bli av med smaken.

Då kom Kia in på scenen, jag hade givetvis dränkt rostbiffen i oliv-soya-vitlök, allt efter principen att det är fullt möjligt att misslyckas med en marinad en gång, men den andra gången måste det bli bra.
Nu kan man undra varifrån jag hämtat den principen, jag vet inte riktigt, det bara känns som om det skulle vara så.
Tyvärr är det inte så.
Man kan misslyckas med marinader hur mycket som helst.
Kom ihåg det.
Där låg de stackars rostbiffarna och badade i bläck, såg det ut som. Tyvärr smakade det så också.

Kia baddade då raskt av rostbiffskivorna, torkade och blaskade så att rostbiffarna blev lite mer presentabla.
Under tiden gick jag till attack mot potatissalladen.
Blaskade på med balsamvinäger, peppar, salt och allt efter principen att vilken idiot som helst kan göra en potatissallad.
Tydligen var jag inte vilken idiot som helst utan hade den här dagen intagit en särställning bland idioterna så potatissalladen var, ja, vad ska vi säga....
Låt oss bara säga att den var helt enkelt inte god.

Därpå bjöd jag Kia på rostbiff och potatissallad.
Stackaren var totalt uthungrad och hade en släng av väluppfostran och sade att det smakade riktigt bra.

Själv ägnade jag mig åt den  helt oklädda salladen som inte hade vare sig balsam-oliv-eller rapsolja på sig.

10 kommentarer:

Fröken Hulda sa...

Hur kombon olja - soya - vitlök kan blir fel är en gåta för mig!! Och vad är blommig olja???

Lippe sa...

Svaret blev visst ett inlägg! :D
Jag länkaar till dej!

Shirouz sa...

Hej Fröken Hulda,
jag vet inte heller, jag har en ekologisk olivolja och så tog jag Mrs Cheng's soya och vitlök. Det blev inte gott alls...
Blommig kallpressad rapsolja skulle det ha stått, det blev inte bra det heller.

Shirouz sa...

Hej Lippe,
skoj, jag ska läsa så fort jag hinner! :)

winnerhorse sa...

Nu har vi haft högläsning här hemma. Jag var tvungen att ta en paus i din grishistoria del två, för att jag skrattade så att tårarna flödade. Jag hörde min man grymta lite också.

Men du skyll inte på grisen i köket, det var en ko som var ursprunget till din rostbiff.

Finfin avslutning på en kväll! TACK!

Shirouz sa...

Hej Winnerhorse,
och glad blir jag av att höra det, tack! :)
Är det ko? Här har jag levat i tron att det är gris hela mitt liv, det hade jag ingen aning om! Jag som brukar hävda att jag nästan aldrig äter ko om jag får välja själv, jag får nog ta tillbaka det :)

Melinda sa...

Tror nog att det var själva köttet och potatisen som var dålig, istället för dina marinader!!

Shirouz sa...

Hej Melinda,
ja, i och för sig hade jag i lite honung och andra småsaker, men jag smakade innan jag hade i det och det var för äckligt. Jag har sett att andra skrivit att det var så gott så, men jag tyckte inte om det för fem öre.

Baronessan sa...

Ibland går det åt helvete. Emellanåt dyker "ibland" upp alldeles för ofta :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jaa, så rätt du har i det, önskar att jag hade kommit på det själv :)