fredag 1 juli 2011

Om sådana småsaker som att dricka sand och ha en halstablettsmissbrukande katt...

En gång när jag var barn så hade jag ett natttygsbord där det stod en knubbig konjaksflaska (lugn,den var inte fylld med konjak...) fylld med havssand.
En natt drömde jag att jag var i öknen och jag var så törstig, så törstig.

När jag vaknade nästa morgon hade jag sandkorn mellan tänderna och en liten del av sanden var försvunnen.

Detta lärde mig att dels aldrig ha saker jag kan äta upp eller dricka upp på nattygsbordet.
Det enda som får vara där är böcker och jeans. Skulle jag tugga i mig något av dem så månde det vara hänt.

Jeans, kanske du säger och då säger jag, att har man två katter, varav en är halstablettsmissbrukare så har man jeansen på bordet.

Halstablettsmissbrukare, säger du och jag säger, ja,  saken är den, att i en av mina jeansfickor har jag alltid halstabletter, de där gröna, inköpta på Lidl, jag tycker mycket om dem, och det gör halstablettsmissbrukaren Styre också.

Dock inte att äta dem, men att leka med dem och med katternas osvikliga luktsinne så har han luskat ut att i en av mina fickor finns det sådana där roliga karameller.

Vilket innebär att jag ofta hittar honom (när jag misslyckats med undanläggandet) med en tass i en ficka där han fiskar febrilt, för att sedan få ut alla karameller och köra slalom på golvet med dem.

Och vad har vi nu lärt oss av detta?
Jo, dels att en av mina katter är en duktig ficktjuv, dels att jag drömmer så livligt att jag inte kan ha något ät- eller drickbart inom räckhåll för risken finns att jag har tagit en liten sovmatbit om jag är på det humöret.

Jag lever ett mycket spännande liv. Både om dagen och om natten, minsann.

Och ja, visst kan det heta nattduksbord också, men det låter ju så tråkigt. Nattygsbord låter precis som om man drar ett tyg över natten, mycket roligare, eller hur?

8 kommentarer:

Fröken Hulda sa...

Underbart underhållande inlägg som fick mina ögonlock att öppna sig liiite mer. You made my day ;)

Shirouz sa...

Hej Fröken Hulda,
och jag säger tack, glad blir jag av att höra det :)

Cicki sa...

Jag är ganska säker på att det heter just nattygsbord. Att man hade ett tyg på bordet som hängde för och gömde pottan kanske?

Livliga drömmar vet jag precis hur det är med. Men att dricka sand har jag aldrig testat. Är du säker på att det var Asta som tuggat på dina låneböcker? Det kanske var du som var där och gnagde i en vildsint dröm?

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, jag kollade på SVEA och det kan kallas bägge sakerna.
Tro mig, att dricka sand är ingen hit, och du har rätt, tusan vet, det kanske var jag!? :D

Kalle Byx sa...

Trodde det hade med nattyg att göra, allstå att man hade sin pyjamas där för länge sen. Alltså de som levde då för länge sedan alltså. Äsch, bra som vanligt, själv har jag halstabletter och vatten där och vin också ibland.

Laila sa...

Nattyg och nattduk... Ja men dukar är ju mestadels av tyg så... :-)

Ha ha, ja katter är fenomenala på att leta upp sådant som DE anser är kul eller gott! Men jag fattar fortfarande inte varför jeansen ligger på nattygsbordet? Är det för att du i din sömn ska vakna om du hör att Styre är nere i fickan och rotar? Funkar det inte med att hänga upp jeansen på en krok på väggen? Annars ska du se att rätt som det är, är du själv och rotar i fickan och äter halstabletter i sömnen. :-)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, så kan det ju ha varit, det låter troligt, och tack, jag vågar inte ha vin i mitt för då vete tusan hur jag skulle vara när jag vaknar upp, å andra sidan kunde det vara intressant att se :D

Shirouz sa...

Hej Laila,
nej, jag vågar inte det, för då hänger Styre i kroken med, jag har testat och den katten har inga gränser i sina försök att få tag i sina hett åtrådda karameller :D