måndag 25 juli 2011

Jag ger fullständigt fan i det.

Vet du vad jag nyss har gjort? Något totalt ansvarslöst, omoget och fullständigt icke-ansvarstagande...
Det var som så här: Jag kommer ner i tvättstugan, ställer ner tvättkassen, tar tag i tvättluckan och inser att någon har lyckats ställa till den så pass så att den inte går att stänga.

Först suckar jag tungt och tänker att det är som vanligt, det är alltid jag som får ringa när något gått sönder, för se, grannarna är ömtåliga plantor som när något går sönder antagligen rusar upp till sina lyor och hoppas att någon annan ska ta hand om det hela...

Vanligtvis kommer någon annan (läs "jag") och upptäcker att torktumlaren inte fungerar, torkskåpet blåser bara kallt, eller att någon lyckats rycka loss tvättmedelslådan.
Vanligtvis så suckar jag tungt, traskar upp, väntar på telefontiden hos vaktmästaren, felanmäler och väntar tills allt är fixat, då jag kan gå ner och tvätta igen. Samma dag ibland om jag har tur.

Så där står jag nu:
Jag suckar tungt.
Och sedan...

Sedan blir jag förbannad.
Jag tittar på min tvättkasse.
Jag tar tag i den.
Vandrar ut ur tvättstugan.
Låser, hänger in nyckeln, stryker mig från tvättlistan och klampar upp hit.
Jag ger, kort sagt, fan i det hela.

Jag tänker inte alls ringa och felanmäla.
Jag tänker inte vara ställföreträdande "kvinna som tar tag i det hela" bara för att någon annan inte vill.
Jag ger fan i det.
Låt någon annan ta tag i det.
Låt någon annan felanmäla.
Jag vill inte.


Och det är fullständigt irrationellt och fullständigt omoget och fullständigt så jävla härligt att bara inte göra det som jag brukar.
Det känns nästan lite olagligt och jag vet ju med mig att går det en dag till så kommer jag att gå ner, kolla läget och sedan ringa.
Men inte idag.
I dag ger jag fullständigt fan i det.
I dag är jag som strutsen som (inte alls) stoppar huvudet i sanden.
I dag är jag som någon person hämtad ur Liftarens Guide Till Galaxen, jag anser att det här är Någon Annans Problem.

Och det känns riktigt, riktigt skönt.

4 kommentarer:

HelenS sa...

Det gjorde du helt rätt i! :)

Mångmamma sa...

N.A.P när det är som bäst! Bra gjort.

Shirouz sa...

Hej Helen S,
ja, det gjorde jag nog :)

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
ja, det får mig att fundera på om jag inte ska utveckla N.A.P. ännu mer hädanefter ;)