fredag 1 juli 2011

Hur man inviger ett bord.

Och bordet!
Det är kanon!
Styre som är en resolut katt invigde bordet genom att ta sats från ena soffhörnet och landa på bordet, glida  hjälplöst på glasskivan medan bordet också rullade iväg allt medan Styre kasade fram som en icke så graciös pälsklädd padda och damp ner i golvet med en smäll som hette duga.

Jag skrattade så att tapeterna fladdrade oroväckande, och Styre har nog inte förlåtit mig än.

Efter ett tag kom Asta, som är mer försiktig in i vardagsrummet. Hennes ögon blev klotrunda när hon såg en möbel hon aldrig sett förut.
Ännu mer klotrunda när hon var under bordet och tittade upp och såg matte muntert flina mot henne ovanifrån.
Hon tog ett inte så graciöst skutt upp i soffan och glodde på mig som "Hur gick det där till?"

Efter ytterligare ett tag så befann sig Styre på bordet igen och Asta under.
Därefter vidtog något som mest liknade när man slår ner grodor på Gröna Lund.
Styre daskade tassen i glaset uppifrån och Asta smällde tillbaks nerifrån.

När de sedan förstod att det var en låda i också var glädjen total, Styre satte sig i lådan och åkte modigt fram och tillbaka i den några gånger.
Asta som inte är mycket för fartens tjusning nöjde sig med att våga sig upp på bordet och daska till Styre i farten när han kom åkande nära nog.
Styre brydde sig inte kan jag meddela, han njöt när han for fram i den imponerande hastigheten som bara en farande låda kan åstadkomma.

Så jag tycker nog att man kan säga att bordet är invigt på ett passande sätt.
Och ja. Jag lär nog stå och putsa på bordet idag ett tag.
Och förbanna min dumhet att jag lät dem vara på bordet hur mycket de ville igår.
Eftertankens kranka blekhet och allt det där. Men roligt hade vi!

12 kommentarer:

Lippe sa...

Hahahaha!! NÄR ska du börja lägga upp filmer?

Fröken Hulda sa...

Vore kul att få SE det där omtalade bordet :)

HelenS sa...

En helt perfekt kattleksak, minsann.
Som sagt, ett bord till nytta och nöje! :)

Cicki sa...

Helt klart får det räknas som invigt. När du fixar en bild på bananhängaren så kan du väl även ta en bild på bordet. Jag är nyfiken på det där med lådan. Den låter spännande.

Matisse sa...

Eftersom matte ligger dubbelvikt och vrider sig av skratt, så tar jag över tangentbordet här en stund och säger att DET bordet skulle jag allt velat varit med och invigt, jag med!! Hoppas du putsar det med något som är gott att slicka!

Shirouz sa...

Hej Lippe,
så fort jag blir sams med kameran, vi vill inte riktigt samma saker :D

Shirouz sa...

Hej Fröken Hulda,
jodå, så fort kameran och jag är sams så och när jag kan övertala Styre att gå ner från bordet, han är helt övertygad om att det är ett kattbord nu. Mitt fel, givetvis... ;)

Shirouz sa...

Hej Helen S,
ja, precis :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jajemen, det ska bli, det :)

Shirouz sa...

Hej Matisse!
Nu blir jag imponerad, har du egen blogg också!?
Styre hälsar att du är välkommen när som helst att åka kana på bordet, själv ser jag helst att ni håller er på golvet ;)
Och, det blir absolut INTE något puts som smakar gott, det är ett som är säkert :D

Laila sa...

Haha, jag ser att Matisse lånade min bloggadress igår! Just nu ligger han och sover efter att ha slickat ren slasken. Trots att jag vet att man inte får, så hällde jag ut gammal hostmedicin med morfin i där förut... Så han sover nog jättegott! :-)

Shirouz sa...

Hej Laila,
hahahahaha!!! Jag kan tro att han sov riktigt gott :D