fredag 8 juli 2011

"Det är så ensamt att sitta vid bordet och titta på vägen..."

"Det är så ensamt att sitta vid bordet och titta på vägen" skrev någon för 50 år sedan och han fortsätter "Kan du inte komma hit? Jag törs inte komma till dig.. Svara, svara, svara..."

I ett annat brev skriver han "Du har kanske någon annan som du tänker på nu? Svara är du snäll, kan du komma hit så att jag får veta vad du tänker, lilla hjärtat? Och det är så ensamt, här där jag sitter, vid bordet och tittar ut på vägen..."

I brev på brev så frågar han om hon inte kan komma och efter vad jag kan förstå så frågar hon likadant, kan inte han komma till henne?
Men han törs inte. Och det är ensamt att sitta och se ut på vägen.


De var inga vårkycklingar någon av dem, båda var i 65års-åldern, där de satt och troligen bägge satt och tittade ut på olika vägar i olika byar och kanske såg de bussen åka förbi, bussen som de skulle kunna ta för att påbörja sin resa och komma till varandra.

Jag vet inte, om de någonsin möttes igen, men jag vet att igår när jag satt och läste breven så hoppades jag att någon av dem vågade ta steget fullt ut, ta sina ytterkläder, gå utanför stugan, låsa dörren och kliva på bussen mot sällskap och lämna ensamheten kvar, sittande vid bordet.

8 kommentarer:

Fröken Hulda sa...

Vackert! Vart hittade du breven... eller finns dom i en bok?

Lippe sa...

AJJ!! Hjärtat!! Men så sorgligt och vemodigt! Man hoppas verkligen att de tog bussen...

Shirouz sa...

Hej Fröken Hulda,
det är brev från en gammal släkting på fars-sidan som har skrivit dem, jag har haft dem länge men inte läst dem förrän igår. Märkligt så levande folk ter sig fast det var så länge sedan och fast jag inte har en aning om vem han var...

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jaa, det hoppas jag med, men jag undrar om han någonsin kom sig för det, men kanske, jag vet ju inte hur det gick. Men som jag undrar...

Märta sa...

Så vackert på ett bitterljuvt sätt!

AprilSus sa...

Så sorgligt! Hoppas verkligen att någon av dem tröttnade på ensam heten...

Shirouz sa...

Hej Märta,
ja, så kände jag med när jag läste breven...

Shirouz sa...

Hej AprilSus,
jag hoppas det med, att någon av dem äntligen tog mod till sig.