torsdag 23 juni 2011

Kanske blir politiker hackspettar i sina kommande liv....

Det första jag gjorde i morse när jag vaknade var att titta på klockan och utbrista "Vad fan ska det här vara bra för!?"
Klockuslingen visade på 05.15 och jag var klarvaken, pigg som en nötkärna, jag skulle ha kunnat skutta ur sängen och segla över världshaven, timra en stuga, bygga en väg och en bro, riva dem lika hastigt, mura en egen kinesisk mur, laga mat till ett storkompani och sy ihop några kreationer till en förskola.
Men givetvis; först en stor mugg kaffe! 

Så kändes det just då. Efter en timme så var jag lika trött som igår när jag gick och lade mig. Irriterad var jag också, för numera vaknar jag bara tidigare och tidigare. Snart hinner jag väl inte gå och lägga mig innan jag går upp igen.

Det kan vara åldern. Eller motionen. Vi vet alla att motion har biverkningar och det här verkar vara en av dem.

Så i stället lufsade jag runt i lyan och tänkte på alla som ligger och sover tills klockan ringer och gottar sig.
Jag tittade på en hackspett och tänkte att jag undrar om det är politiker som blir hackspettar i sina kommande liv?
De har ju inte använt huvudet så att det verkar störa i nämnvärd skala i det liv de lever nu, så kanske?


Sedan fick Styre frispel, sladdade runt i lyan allt medan han ylade som ett vilsekommet lok, än var han i köket och slog på köksfönstret medan han ylade förbannelser över fåglarna, än var han i vardagsrummet och studsade upprört jämte Asta medan han vrålade "Varför vill du inte leka? Varför!? Varför??" för att i nästa stund vara i badrummet och ta brottartag om duschslangen allt medan han morrade "Ger du dig?"

Själv satt jag bara här, framför datorn, suckandes för mig själv, undrandes hur en lugn morgon går till.

4 kommentarer:

Moster Ma sa...

Fullständig närvaro i nuet!!
Det där med hackspetten var mycket "talande".
Sitter här och ler mitt bredaste!

Mångmamma sa...

*storskratt*
Vill du se hur en icke-lugn morgon går till, är du välkommen hem till mig!
Nu, under sommarlovet med fyra egna och en driva andras barn samt tillhörande mammor som dräller in och ut genom dörren, är det knappast lugnt - det är det sista det är här!
Ändå har jag haft en fantastisk dag, kanske minuset just i morse när jag insåg att jag borde få på mig och 4 barn kläder, äta frukost och ladda in en fikapaj i ugnen inom loppet av 20 minuter.
Det gick!
Trevlig midsommar - och liknelsen med hackspettar och politiker var fin!

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
det är en skön konst att kunna :)
Ja, visst var det, jag kan inte låta bli att undra om det inte ligger något i det ;)

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
åh, jag som är fullständigt icke-sällskaplig på mornarna, skulle troligen synas skena ut ur huset fortare än kvickt :D
Och, åh jösses! 20 minuter!? Du borde få vara med i Guinness rekordbok, ja, jag tyckte om den liknelsen, trevlig midsommar i efterhand och god fortsättning får jag säga :)