tisdag 21 juni 2011

Jag vill INTE ha grillspaden!

Visst är det bra att det bara är skit på tv?
Då får vi mer tid att rå om varandra här och prata lite och jag tänkte, från det ena till det andra, Kia och jag var ute i min stuga och jag hästade fram med handjagaren. (jo, så heter det när man travar som en gammal åkarkamp med handjagaren och aktar sig väldigt noga för att ta fart, för då åker man ner i ett mullvadshål med handjagaren och får förbannat ont i gräsklipparbenen.)

Alltså, vi pratade om att det blir ett liv om att "ta grillspaden från mannen och erövra grillen och mördarstek livet ur din egen biff och gör din egen gremolata (hm?) och bränn din egen majskolv!" varje sommar.

Däremot hör man aldrig "Ta gräsklipparen från din man, erövra rätten att köra slut på dig själv med en handjagare, far fram som en tornado med den där du vet, vad den nu heter, som man susar omkring med i kanterna, kör fram över gräsmattan som en tromb!"

I alla fall har inte jag hört något om det.
Själv kör jag fram som en åkarkamp, det har vi redan konstaterat och personligen så bryr jag mig inte ett dugg om vem som grillar så länge det inte är jag.
Jag vill inte stå vid grillen.
Jag tycker inte om tändvätska.
Jag är inte bra på det.
Jag vill inte vara bra på det.

Däremot är jag bra på att ligga utspilld som en säck havre i stol och dricka min öl i lugn och ro medan jag ser kocken/kockan omvärvd av ett moln av rök.
Det kallar jag njutning.

Sedan läste jag för länge sedan någon som sade att de inte för sitt liv skulle vilja bli sedda sittande på sin veranda med en ölburk, "sådär som män gör efter gräsklippningen".
Nähä.
Tänkte jag.
Och så tänkte jag, (och inte för första gången) att någonstans så måste jag vara mycket i närkontakt med min manliga sida...
Varför skulle jag bry mig om att någon ser mig sittandes på min förstubro, på min bänk drickande en välförtjänt öl efter att jag kampat mig fram med tunga steg över gräsmattan, under syrenbuskar, vid jordkällaren (där jag är säker på att det bor en hel familj mullvadar som en vacker dag kommer att ilskna till när de sitter vid mullvadsmatbordet och äter och jag fräser förbi  så att mullvadsbarnen skriker "Oh, far, nu är det jordbävning igen!" och mullvadsfadern stormar upp, sliter servetten från halsen, slår mullvadstassen i bordet och dånar "Nu är det nog, slipa tänderna, attack!)

Vem som helst behöver en öl efter något sådant. Eller hur?

8 kommentarer:

.h. sa...

Jag gillar inte heller att grilla. Alltså själva hantverket. Bara slutresultatet - om det blir lyckat.

Och ... jag tycker inte om öl.

Illa. Har jag ingen kontakt med min manliga sida? :/


(och ... jag har flyttat. Igen :D)

AprilSus sa...

Bränt barn skyr elden brukar man väl sig? Min kemilärare i högstadiet lyckades får ett glasröret att exploderade under ett expriment. Jag satt precis intill och min UCLA tröja tog eld. En klasskompis fick släkte elden snabbt och jag fick inga fysiska skador, men sjag skyr eld och antändbara vätskor. Så grillandet överlåter jag till andra.

Kramis!

Shirouz sa...

Hej .h.
ombyte förnöjer, gott att se dig igen!

Shirouz sa...

Hej April Sus,
samma här, jag håller mig långt bort från sådana saker, kram!

Märta sa...

Näe, inte tänker jag ta någon grillgaffel från någon som frivilligt ställer sig och slafsar med det där.
Och inte gör det mig ett skvatt om jag blir påkommen med en pilsnerburk i näven efter en dust med gräsmattan.
För den är man värd även om man som jag skumpar runt på en liten åkgräsklippare med god musik i öronen. :)
Tack för titten som ledde mig in hit på din härliga blogg!

Lippe sa...

Klart att brudar dricker bärs!! Godaste både innan och efter uträttat dåd! Jag har hittat coolers med bling-bling så kan ingen säga att man ser manlig ut när man har en sådan runt burken eller flaskan! Om man nu skulle vara rädd för det ;)
Jag funderar på om jag kommer att kunna klara att klippa gräset själv i år...fast nu blev jag ju rädd för mullvaden!

Shirouz sa...

Hej Märta,
och först, tack detsamma, du skriver förbaskat bra!
Det är skönt att se att vi är fler pilsnerdrickare och anti-grillare :)

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jag såg dem på din sida och blev allvarligt frestad utav de där bling-bling-muggarna :D
Ja, mullvadarna är absolut en faktor att ta med i räkningen, de är inte att leka med alls, så här i midsommartider är de ofta på dåligt humör också, eftersom vi människor är ute mer och stampar i marken, så tysta steg är att rekommendera ;)