onsdag 29 juni 2011

Jag är med bord!

Hurra, jag är med bord!
Om du ser lite förvirrad ut så är det helt okay, jag ska ta det från början.
Eller kanske inte helt från början för då blir vi sittande tills korna kommer hem.

Jag har ett bord.
I vardagsrummet.
Det kallas för "likkistan" av mig, eftersom det är stort, svart och minner om gamla tråkigare tider, det står där, som ett monument över vissa händelser och det är komplett omöjligt att flytta på om man är en person.
Dammsugning sker liggande ner, ormande runt de små tassarna och kråmande omkring bordsbenen.
Att torka av bordsskivan innebär: "torka,torka,torka, torka. Putsa, putsa, putsa, ett steg bakåt och fan, det är ett märke kvar och torka, putsa, förbanna och morra."

Men nu ringde solstrålen Kia, som jag ska hjälpa att flytta runt i morgon och sade "Hmm, jag har ett bord."
"Du har ett bord!?"
"Ja. Och jag tänkte att jag skulle höra innan det går till secondhanden, är du intresserad av ett glasbord?"
"Nää..." sa jag besviket.
"Jag tänkte nästan det, det är ett bord som har en låda, så att man kan lägga saker i..."
"Ett bord man kan lägga saker i?" avbröt jag.
"Ja, det är en låda..."
"Låda!?" sa jag och lät lika duktig som vilken papegoja som helst.
"Ja, låda, så att man kan lägga saker i och se dem..."
"Se dem!" upprepade papegojan andäktigt.
"Men..."
"Jag vill ha det, vad är det för färg?"
"Jag tror det är bok.."
"Bok!" kvittrade papegojan.
"Ja, så det är inte samma trä som..."
"Men det är vitt trä som jag har men inte samma trä?" sade jag som äntligen kunde förfärdiga lite egna meningar.
"Jo."
"Släng det inte, jag kommer att titta på det!" röt jag upprymt i luren.
"Sen är det lite annat som jag ska skicka till secondhanden..."
"Inte skicka innan jag varit där!" fyrade jag av från min lur.
"Du ska ju så klart ha bananhängaren..." fortsatte Kia.
"Bananhängaren!" upprepade papegoj-jaget i mig andäktigt.
"Ja, du som inte gillar fläckar på bananerna, man hänger dem och..."

Där avbröt jag Kia bryskt och pep som vilken skolflicka som helst "Åh, bananhängaren, den har jag tittat lystet på länge!"

Så.
All in all.
Jag är med bord!
Och bananhängare!

P.S.
Det bästa av allt:
Det har hjul!
Inte bananhängaren, givetvis utan bordet.
Så jag kan köra runt det i hela lyan om det mig lyster att göra så!
Tror att jag ska trimma det och ha soffbordsrace i hallen, bara för att jag kan!

20 kommentarer:

AprilSus sa...

GRATTIS! Jag vill också bli med bord. Mitt vardagsrumsbord håller på att falla ihop. Billigt IKEA bord, som jag köpte för att ha tillfälligtvis, för snart 3 år sedan. Tiden går fort! ;) Behöver ge mig iväg på loppis och hoppas på lite tur att hitta ett lämpligt litet bord som passar framför soffan.

Kram!

Shirouz sa...

Hej AprilSus,
tack! Jag har varit så trött och le på det här bordet så länge, så jag är jätteglad att bli av med monstret jag har i vardagsrummet. Hoppas att du har tur med, så att du kan byta ut ditt bord också, kram! :)

Fröken Hulda sa...

Tack fina för din kommentar hos mig. "Dränering" var ett bra ord liksom "mindervärdig". Stämmer precis. Personen är även expert på att få mig att känna dåligt samvete om jag inte ringer tillräckligt ofta, frågar hur hon mår, ömkar henne osv osv. Av orsaker du säkert förstår kan jag inte på MIN blogg skriva att det är min mamma det handlar om. Du fattar... moment 22!!! Kram & tack för titten. Kom gärna tillbax

Fröken Hulda sa...

Kia made your day med andra ord! Härligt ;)

Laila sa...

Det låter oerhört praktiskt att kunna se det man har i lådorna utan att behöva öppna dem först!! Och bananhängare!!?? Har aldrig hört det ordet förr! Är det alltså till för att bananerna ska hänga istället för att ligga i en skål?? Så att de får det lite som i vilt tillstånd alltså?

Soffbord är ett dilemma. Jag har ägt många, och hittar ALLTID ett som jag tycker bättre om något år senare...

Mångmamma sa...

:) Toppen med ett lättruntflyttat bord!
Och bananhängare!

Men du Shirouz..såg en kommentar inne hos Lippe där du kunde tänka dig att bli "jagad runt Mjölby.."
Kan det vara så att du råkar bo där i krokarna?
Jag gjorde nämligen det, till för 6 år sen!
Ja, inte i Mjölby men en dryg mil söder om, mitt ute i spenaten!

Tycker mitt liv börjar bli lite för fullt av sammanträffande på sistone så jag var bara tvungen att fråga..?

winnerhorse sa...

Grattis till bananhängare och bord. Tillåter staketet att du visar en liten del av din bananhängare? Den blev jag nyfiken på!

Cicki sa...

Grattis. Vi fick ett bord för några år sedan som jag bara älskar. Ett gammalt teakbord från 50-talet. Det går att fälla upp och fixa till så det blir nästan lika stort som ett matbord, när det inte är soffbord. Compact living. Återanvändning är bra.

Shirouz sa...

Hej Fröken Hulda,
jo, jag tror att jag förstår precis, dåligt samvete är de experter på de här energivampyrerna och egentligen tror jag inte att det spelar någon roll vad man gör, för det är aldrig nog ändå...
Ja, snacka om moment 22, det är ett helsike när det gäller närmare släktingar, jag hoppas att det reder ut sig på något sätt, men det är tufft, jag vet det.
Tack för att du tittade in här och kram!

Shirouz sa...

Och hej igen Fröken Hulda,
jajemen, det gjorde hon verkligen :)

Shirouz sa...

Hej Laila,
ja, visst gör det!? Förra ägaren, innan Kia hade sitt modelltåg däri och Kia har haft ett pussel, jag funderar på vad jag ska ha i det som bäst :)
Japp, man hänger bananerna på en krok och så hänger de där och blir inte så där fläckiga och fula, suverän grej!
Ja, det är ett dilemma med soffbord, jag har motsatt problem att jag inte har hittat något jag gillat hittills och kommit in i vardagsrummet och nästan morrat varje gång jag ser bordet jag har.

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
ja, visst är det :)

Och ja, visst gör jag det, och har du bott härikring!? Jag säger samma sak, det verkar vara ett år för sammanträffanden, minst sagt!

Shirouz sa...

Hej Winnerhorse,
jo, jag tror faktiskt att staketet tillåter det, jag hade mina funderingar själv på att lägga upp det, så det är inte helt omöjligt :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
tack, det där låter ju som ett kanonbord också, jag är helt för saker som man kan antingen lägga ännu mer saker i (hamstern i mig blir lycklig) eller saker man kan veckla ut och veckla in efter behag, och jajemen, återanvändning är bra! :)

HelenS sa...

Grattis! :)
Hoppas de nya bohagsmedlemmarna blir till nytta och nöje.

Märta sa...

Bord med hjul is da shit! Fast det där med bananhängare fattade jag inte. Fast det lät praktiskt!

Kalle Byx sa...

Har läst dina senaste inlägg nu. Alla välskrivna och med glimten i ögat.

Shirouz sa...

Hej Helen S,
tackar, tackar, jodå, till nöje är de redan, jag blev angenämt överraskad i morse när jag klev in i vardagsrummet och kom ihåg att det stora svarta monstret nu är histora, det var nästan så att jag log på morgonen, även om det är totalt mot mina principer :D

Shirouz sa...

Hej Märta,
ja, helt suveränt att bara kunna rulla iväg med det när man vill!
Bananhängaren är riktigt praktisk, det är som att ha ett litet miniträd och kunna hänga upp bananerna i, jag ska försöka fixa en bild på den :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack så mycket, det gör mig glad att höra :)