onsdag 15 juni 2011

...inte riktigt, riktigt än...

För övrigt sitter jag här och skjuter upp saker.
Till exempel går jag inte till återvinningen, eller dammsuger eller gör något som helst vettigt.
Det är nog enda likheten mellan mig och Piraten, efter vad jag läst behärskade han också den här konsten till fullo.
Inget är så underbart som att veta att saker hopar sig i hög allt medan man högaktningsfullt ger fullständigt fan i det.
Aldrig är det så njutbart att sitta och vifta med tårna som när man vet att man borde stå på öronen i diskbaljan eller putsa fönster.

Jag tror att vi uppskjutningsmänniskor är njutningsmänniskor ut i fingerspetsarna, vi njuter och njuter allt medan vi sakta driver våra medmänniskor till vansinne.
Missförstå mig rätt, vi njuter inte av att frustrera andra med allt som vi inte får ur våra händer men vi njuter av att inte göra det vi borde.
Och ju mer vi njuter desto längre går tiden allt medan vi viftar lättjefullt med tårna, rullar tummarna, läser några rader till ur en bok som vi absolut inte har tid med.

Tills den dag, det klockslag, den minut inträffar då vi måste.
"Måste" är ett ord som varje njutare avskyr.
Måste är lika tråkiga ord som måndagmorgon, diet, kosthållning, dresskod, parmiddag, tandläkarbesök och "din kusin kommer hit och fikar klockan tolv".

Är man en sann njutare så hatar man faktiskt ordet måste.
Därför säger man (lagom lättjefullt) medan man sträcker på sig så att det knakar "Hmm, om jag kanske skulle ta och..." varvid den frustrerade människan bredvid en hoppar upp och säger "Jaa, det var på tiden!"

Då sjunker man ihop igen, för "det var på tiden" är ytterligare ett sådant där tråkigt ord.
Och den frustrerade människan bredvid en sätter sig ner, suckar och säger "Men du, borde du verkligen inte?"
"Joo." svarar man nöjt, "men kanske inte riktigt, riktigt än."

10 kommentarer:

Katharina sa...

OH Ja! Listan är lång av saker jag njuter av att skjuta uppp!

Lippe sa...

Hahaha!! Precis så är det!! Om jag tänkt och göra en sak och någon hinner före med att tala om att jag "måste" det som jag tänkt att göra så skjuts det garanterat upp en stund till! Det finns nämligen inget som heter måste!!! Man måste ingenting bara man är beredd att ta konsekvenserna av det :)
Om någon säger - Du får för fan inte... Då överväger jag allvarligt att göra det förbjudna även om jag aldrig haft en tanke på det!
Så skönt att vi är livsnjutare, att vi inte bara är lata menar jag ;)
Kram

Jag tar och länkar hit idag, fler måste nås av dina kloka ord!

AprilSus sa...

Det låter ju mycket trevligare att vara en livsnjutare, än att vara deppig och orkeslös.

Tack! Jag ska genast försöka ta till mig bergreppet LIVSNJUTARE. :)

Inger Marianne sa...

Håller fullständigt med dig vad gäller MÅSTE. När jag kommit dit där ingen återvändo finns. Börjar jag att rationalisera bort en del av alla MÅSTEN, du vet den som spar han har.
He he ni anar inte hur många måsten jag har kvar sen många år, dom blir nog aldrig gjorda fniss

Shirouz sa...

Hej Katharina,
samma här och den blir aldrig för lång :D

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jag garvar här, för sådan är jag med, om någon säger att jag inte får, då funderar jag allvarligt på saken :D
Absolut, självklart är man inte bara lat utan även en livsnjutare ut i fingerspetsarna, tack för länken och kram!:)

Shirouz sa...

Hej April Sus,
jajemen, det tycker jag att du ska göra :)

Shirouz sa...

Hej Inger Marianne,
precis, och det har man ju alltid fått höra att det är bra att spara, så egentligen är man nog ganska exemplarisk om man tänker efter :D

Kalle Byx sa...

Heja. Från en uppskjutningsmänniska till en annan.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
jajemen, man ska skynda långsamt :)