tisdag 3 maj 2011

Där satt den!

Vi hade heta debatter igår på fb om Bin Ladin, det är vid sådana tillfällen som facebook är som bäst, en del av mina amerikanska vänner firade, en del tyckte inte att det var rätt att fira någons död.
Känner du mig så vet du vad jag tycker.
Hur som helst, det är svårt att finna de rätta orden på ett språk som inte är ens modersspråk, men imorse hade en av mina amerikanska vänner postat det här:
"I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness of a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness, only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that." Dr Martin Luther King Jr.

Precis så känner jag. Det är tur att det finns människor som har ordets gåva.

16 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag har inte ens tänkt i dom banorna. Att man skulle fira hans död. Det enda jag tänkte på när jag hörde det var att nu blir det ett myller utan dess like i AlQaida-myrstacken. Det kallas nog oro tror jag och inte glädje.

Gubben sa...

Eftersom beslutsfattaren Obama fått Nobels fredspris är det väl OK att ha ihjäl några då och då? Eller...

Bitten sa...

Precis vad jag skulle kunna ha sagt också.

Cicki sa...

Ungefär så kände jag det också när jag såg hur amerikanarna firade bin Ladins död. Det kändes fel, ungefär som när man såg hur en del Al Quadia-anhängare (hur stavas det)firade när Worl Trade Center ödelagts.

Han var en klok man, Martin Luther King.

LordParzifal sa...

Det är snarlikt det jag sa på poeter.se, men jag chattar inte längre utan lägger ut en text eller kommentar

facebook är 'so 90s'

=)

jag var då på excite och Napster, gamla goda internettiden, jag vet ju du också började skriva online på engelska

det bästa är väl att det problemet är över och att datorerna som blev beslagtagna kan innehålla info som kan skydda OS i England 2012 bättre mot religiösa fanatiker som inte har med varken kristna eller muslimer egentligen att göra

dessa moderna Hitlers som dyker upp, vem minns inte OS i München 1972 som jag jämförde med fast färre judar dog än i world trade center eller Ayatollahn som fick Rushdie att fly till just New York, han var där 2001 och hade just skrivit boken Panik om all onödig stress öst/väst

fler borde lyssna på Dalai Lama
det är en hel värld, EN värld

Be well,
LPWJ

Lippe sa...

Han sa en hel del vettigt den karln! Precis så är det ju.
Tack för stöd och glada tillrop, man blottar sig ju när man "viker ut sig" som jag gjort och då känns allt positivt man får bra :)
Lycka till med din "jakt" och hoppas att du lyckas nedlägga ett byte som tillfredställer!!!
Kram

LordParzifal sa...

Jag vet inte om jag nämnt det direkt i en kommentar men...bok...norden...Sandemose

jag fick tillbaks läslustan när jag läste Varulven
vilket inte vill säga lite

Be well,
LPWJ

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
precis, så kände jag med.

Shirouz sa...

Hej Gubben,
ja, jag får inte ihop det där heller...

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, två fel blir ju inte ett rätt.

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
jaa, det är EN värld. Det håller jag med om.
Ja, jösses, jag minns Napster och internet förr, jag vete fan, men nu kommer jag att låta gammal (igen) när jag säger att det var nog bättre förr ;)

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
jaa, det är EN värld. Det håller jag med om.
Ja, jösses, jag minns Napster och internet förr, jag vete fan, men nu kommer jag att låta gammal (igen) när jag säger att det var nog bättre förr ;)

Shirouz sa...

Hej Lippe,
jo, jag förstår det, och du ska ha massor med "bra-tillrop" för du gör något så bra!
Hm, jakten går inte bra alls, jagade min handläggare förra veckan och inte en chans att få tag i henne. Hurra, liksom...
Ha det gott, kram.

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
nej, det har du inte sagt, men det säger en del om boken, jag borde nog låna den, jag läste precis ut Murakamis bok om att springa, inte riktigt lika bra som hans förra böcker, men helt klart läsvärd, jag tror inte att han kan skriva dåligt, en märklig man, minsann....
Ha det gott!

LordParzifal sa...

Ja den som hedras med Kafkapris kan ju inte vara dålig. har en del japansk o kinesisk litteratur långt bort från olika diktaturer i hyllan som jag läst en del av

enkelt sagt kan man indela de författare inom kultursystemet för konfucianer och de andra är väl då laotseaner, men fler taoister får priser av österns författare än konfusianer

kafka på stranden låter taoistiskt lite som Zen och hur man meckar en MC eller vad den hette sent 70tal

Be well,
LPWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
Kafka på stranden är min favorit av honom, det går inte att säga varför men den bara är. Helt klart läsvärd, ha det gott.