torsdag 19 maj 2011

Adopterad balkong...

Först: Jag vet att jag varit skitdålig rent ut sagt på att surfa runt till er andra på senaste tiden.
Men, var lugn för att jag kommer att dyka upp.
Bara jag kan trassla mig ur den här idiot-spiralen jag trasslat in mig i, då ni, då blir det andra bullar av.

För det andra..
Tänk så naiv jag är. Jag trodde att jag hade en riktig helvetesvecka för några veckor sedan.
Då hade jag inte varit med om den här veckan, då jag fann mig själv fara som Gråben och Hjulben mellan läkare och fk för att försöka spåra ett försvunnet läkarintyg.
Någonstans mitt i röran så var det en vänlig själ, som inte hade ett dyft med saken att göra, som ryckte in och redde upp hela situationen.
Lättnaden när någon säger "Näää, vänta nu, jag ska se om jag inte kan fixa det här" är totalt obeskrivlig.
Och när en annan dam kom ut med mitt intyg så var det inte långt ifrån att jag hivade upp henne och valsade omkring med henne en sväng i väntrummet.
Jag behärskade mig dock, som en rem ilade Kia och jag tillbaka till fk, susade in genom dörrarna som två ytterst oemotståndliga flodvågor, och ja, det kan tänkas att jag viftade med papperet som i triumf medan jag skuttade i fyrstepp fram till fk-damen.
"Duger det här?" sa jag och höll andan.
Damen synade det noga och sa "Ja, det tror jag."

Då var det inte långt i från att jag skuttade över disken, svepte upp den damen också och jiggade iväg i en bugg längs korridoren.
Men jag behärskade mig igen.
Är det något jag är bra på så är det tydligen självbehärskning...

Nu är jag ju å andra sidan inte säker på att mitt intyg godtas, men, jag tar inte ut några bekymmer i förskott.
Någon klok människa sade att oron är räntan på bekymmer som ibland aldrig dyker upp. Eller något sådant.
Klokt var det i alla fall.

För övrigt så spenderar jag mina dagar ihop med Keith Richards. Sicken man.
Inte ser han bara otroligt cool ut, men han kan berätta.
Och:
Jag har värsting-fåglar här utanför. Ledaren i hela bandet har rufsigt hår som står rakt upp på skallen (jodå, det har han visst, nästan som om han tänkt bli en gremlin men ångrade sig i sista stund) och sitter och hånar Styre och Asta på balkongräcket så att de är färdiga att hoppa ur pälsen.
Plus:
Han skiter på mitt balkong-golv!

Inte bara en gång utan flera!

Nu vet jag inte riktigt vad man gör med såna här bad-boys-fåglar. Jag har ingen aning om vad han är för art heller, men han är större än en bofink och mindre än en kaja. Och han ser stentuff ut.
Han är inte rädd för mig heller, när jag kommer fram till balkongen sitter han kvar, med huvudet på sned och liksom mäter mig med blicken, "kom ut om du vågar" verkar han säga och så trummar han lite med klorna.
Jag är ju ganska tuff själv så visst vågar jag allt medan jag säger till mig själv "tänk inte på Hitchcocks fåglar, tänk inte på dem!"

Så öppnar jag och han bara ser på mig, sedan lyfter han och sätter sig i tallen här utanför och skränar något ilsket åt mig.
Kanske har han adopterat min balkong och tycker att det är hans?
Jag vet inte, men jag vet att jag skurar golvet tämligen ofta där ute nu för tiden...

4 kommentarer:

Lippe sa...

Hahaha..när du ändå är där ute och skurar så kan du väl bara för skojs skull såpa räcket? Då kanske han inte är så kaxig när han slagit i golvet!
Då håller vi tummarna för att intyget håller!
Kram

Shirouz sa...

Hej Lippe,
ja, det ska jag baske mig göra! :D
Och, tack, jaa, jag håller tummarna jag med, kram!

Laila sa...

Lilla vän, vadan denna ilska över en fin liten pippi?? (Är det inte fruktansvärt när någon kallar en "lilla vän"?)
Jodå, jag förstår att det inte är kul med bajs på balkonggolvet. Om den är riktigt enveten, varför inte pröva med att sätta upp nät? Typ sånt där finmaskigt insektsnät? För då lär du ju kunna sitta ifred även för myggorna! Fast det kräver ju förstås att du har tak (annan balkong) över balkongen att fästa det i.

Är du säker på att det är en HAN? Jag tänkte annars på koltrasthona? De är nämligen bruna, mörkbruna. Det är killarna som är svart med gult näbb. F ö min favorit fågel. En av dem. Du får ta ett kort! :-)

Shirouz sa...

Hej Laila,
he he he! Det är nästan lika illa som "vän av ordning" (en sån som jag strävar efter jämt här... ;)
Det är en bra idé med finmaskigt insektsnät, men jag bor högst upp och har inget att fästa det i.
Hm, ja, jag tror alldeles bestämt att det är en han, men nu blir jag lite osäker, det kanske är en tjej? Nu har han/hon inte varit här på länge, det blåser väl för mycket, om den sitter still länge nog, så ska jag ta ett kort :)