tisdag 12 april 2011

Som Skalman.

Det är inte klokt så mätt jag är.
Snart exploderar jag och blir en raggmunksbomb.
Kia och jag var och besökte hennes hus, ingen kofot användes men däremot bestick när vi angrep raggmunken med fläsk som om det hade gällt livet.
Det gjorde det på sätt och vis också, för en sak med mig; det är som så att får inte jag mat på någorlunda bestämda tider så blir jag så förbannad.
Jag blir vrålarg.
Tyst.
Jag svarar knappt på tilltal.
Bister.
Mina ögon skjuter blixtar.
Jag morrar.
Jag blänger.
Jag avskyr allt och alla.
Och varenda system i min kropp skriker "Mat! NU! MAT!"

Sedan, det behövs knappt två tuggor så börjar jag att humma belåtet för mig själv.
Blir mitt vanliga soliga jag.
Det är förunderligt och första gångerna någon är med mig och ser mig förvandlas först från någorlunda normal, till ilsken grön hulk till någorlunda normal igen så brukar den nyinvigda se både skrämd, skärrat och sedan lugnad ut.
"Jag måste äta på någorlunda precisa tider" brukar jag säga när jag torkar mig med servetten, "annars blir jag förbannad. Jag är som Skalman."

Numera vet alla mina vänner om min lilla vana.
En del av dem har jag sådan pli på att de kastar en blick på klockan innan de ringer mig.
Är det innan matdags så väntar de, för så mycket självbevarelsedrift har de.
Bästa tiden att prata med mig är definitivt precis efter att jag fått mat.
Eller varit på fik och ätit choklad.
Då är jag jolmig som en tomte på julafton, jag är helt i synk med moder jord och fader himmel och allt vad det nu kan kallas.
De bästa dealen med mig får man definitivt då.

8 kommentarer:

Bitten sa...

Att man blir så där förbannad när man blir hungrig kan undvikas om man äter GI. Då blir blodsockernivåerna lite mer stabila och åker inte berg- och dalbana så mycket. Pröva får du se! Jag blev också sådär ilsksint när jag var hungrig därför att sockret var nästan på minus. Nu mår jag mycket bättre och känner mig mer stabil.

Chorizo sa...

Alltså, "Snart exploderar jag och blir en raggmunksbomb" - borde du inte först bli en raggmunksbomb och sedan explodera? Rent pyrotekniskt. :-) - Nåja, det viktiga är att raggmunk är gott och att du blev mätt.

Mångmamma sa...

Fniss!
Större delen av min familj - mig inkluderad - är precis lika eländigt blodsockerkänsliga!
Om det skulle råka fallera med mattiderna och jag och min stora dotter träffas - då vill ingen vara i vår närhet!
Tredje världskriget, here we go!

Lippe sa...

Jag blir aldrig hungrig, jag får lågt blodsocker och sedan håller jag på att svälta IHJÄL!!
Detta var ett alldeles opolitiskt inlägg ju!! :)

Shirouz sa...

Hej Bitten,
jag har hört det där med GI, nu när du säger det, jag testade en gång men det var så mycket mat hela tiden, och det kändes så krångligt tyckte jag, det kändes som om jag inte gjorde något annat än stod vid spisen eller sköljde grönsaker, nu vet jag inte om det kanske finns något enklare sätt, då skulle jag nog testa det.

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
he he, jo, rent pyrotekniskt är det nog så det borde gå till, men jag ska ju alltid vara motvalls så jag börjar i fel ordning ;)

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
ja, folk hukar sig och flyr, jag känner igen det där :D

Shirouz sa...

Hej Lippe,
japp, precis så är det!
Och ja, jag vet, jag blir så trött av att vara ständigt förbannad så jag behövde en paus ;)