måndag 4 april 2011

Schlaffsjojäjä, minsann...

Det märkligaste med det förflutna är att det inte är försvunnet, det sover räv och verkar bara vänta på att man ska börja nysta i en tåt för att sedan veckla ut sig, ibland som en skrynklig tidning, så att man inte kan se precis allt som det var, ibland ligger det lika blankt som ett lugn fjärd.

Jag minns så mycket som jag inte mindes att jag ens har kommit ihåg någon gång och ibland tänker jag för mig själv att det är inte klokt vilka minnen som ligger och väntar, någonstans undrar jag över hur minnena väljs ut.

Du vet, ibland kan man tänka "Det här ska jag minnas!" och sedan glömmer man bort det totalt.
Medan en del minnen som inte verkar som om det var något speciellt lyser med oförminskad glans.

Som min kusin, min äldsta kusin, jag har ett outplånligt minne av henne, i vita byxor, med volanger nertill  och jag minns att hon var så lång och jag så liten, jag lutade huvudet bakåt och tittade och tänkte "Vad snyggt!" och hon log och sa "Så här kan du också klä dig när du blir stor!"och i bakgrunden hör jag Beatles spela.
De sjöng "Schlaffsjojäjäjä!" och jag tyckte att det var en riktigt bra låt.
Den gick jag och sjöng på.
Och tänkte att jag skulle också ha sådana där byxor när jag blev stor...
Jag har inte haft det än, men en vacker dag, vem vet?

Schlaffsjojäjä, minsann...
Minnet är en underlig mekanism...

9 kommentarer:

Lippe sa...

Nu har jag läst runt här inne och vad bra du skriver!!
Jag skrattar och blir eftertänksam om vartannat. Vet du, den där låten du sjöng på sjöng jag också fast jag kunde inte texten så jag sjöng tjolattjo jäjä!
Återkommer gärna!!

Shirouz sa...

Hej Lippe,
och välkommen och tack det samma, ska jag säga, jag återkommer gärna till din blogg också!
He he, jag undrar hur många olika versioner som har sjungits av den låten :D

lilah sa...

Jo tack, jag lyssnade också på precis den versionen av låten! :-) Och så minns jag hur alla de där som var några år äldre, kivades om ifall man skulle gilla Elvis ELLER Beatles. Man fick tydligen inte gilla bägge, det var inte coolt.. :-)

Madelene sa...

Ulvstrumpa. Jag har ett problem. När jag klickar mig in på din sida, bara din sida, så blir texten, ja hela din sida, ungefär 200 ggr förminskad! Jag vet inte vad jag har gjort eller hur det gått till, men fram tills dess att jag klurat ut en lösning så kommer jag tråkigt nog inte kunna läsa dina inlägg.. =(

(letade mig fram med musen för att hitta kommentar-knappen)

(data-musen altså)

*;P*

Shirouz sa...

Hej Lilah,
och välkommen! :)
Ja, det var klippt omöjligt att gilla bägge, har jag förstått på de som är lite äldre än mig, diskussionens vågor verkade ha gått ganska höga. :)

Shirouz sa...

Hej Madelene,
vad tråkigt :( Jag funderar på om du kan ha kommit åt nån zoom-knapp men då borde det vara lika dant på alla sidor, äh, jag går över till dig och kommenterar, för jag kom just på att du kanske inte ser det här ändå.

Shirouz sa...

Men det är ju du, lilah, jag *tyckte* väl att jag kände igen dig :) Tack för att du följer :)

Madelene sa...

jag får på malen svar på kommentar =D Och nej, jag vet inte hehe, finns ingen zoom nånstans. Och jag använder mozilla. Ska prova i en annan browser, kanske är det som är felet. Hmm.... *fortsätter filura*

Shirouz sa...

Skumt det där, hoppas att det löser sig, jag har ingen aning om vad det kan vara, det är märkligt det här med teknik...